Innovasjon Norge

Skien selskap hjelper barn og unge

Del

En innovativ løsning ble til i Skien i 1995. I dag hjelper produktene til Made for Movement barn og unge med nedsatt fysisk funksjonsevne over store deler av verden med å komme i bevegelse.

Med en omsetning på 115 millioner og til sammen rundt 75 ansatte i 20 land er Made for Movement godt på vei til å bli et globalt selskap. Samtidig er gründerånden fortsatt til stede i bedriften.

– For å nå en ledende posisjon internasjonalt må vi stadig videreutvikle produktene våre og finne opp nye. Vi har tatt flere store steg siden vi var en gründerbedrift, og er opptatt av å ha profesjonalitet i alle ledd. Likevel har vi som mål å bli proffe uten å miste det som var og fortsatt er utgangspunktet for vår virksomhet: å kunne tilby bevegelse til mennesker med store funksjonsnedsettelser, sier Birger T. Johansen, som har ledet selskapet siden 2005. 

Å gi mennesker med store funksjonsnedsettelser mulighet til å delta i hverdagslige aktiviteter var inspirasjonen for gründerne Ånund Olsen og Erik Wegge da de startet selskapet i 1995. De fikk lisensiering til et produkt kalt NF-Walker fra en britisk utvikler, og reisen mot en internasjonal suksess var i gang. I 2007 deltok Olsen i tv-programmet «Skaperen» og vant med sin egen oppfinnelse, Innowalk. I dag heter selskapet Made for Movement, og utvikler og leverer markedsledende produkter i 20 land.

Et produkt uten grenser
Innowalk er et avansert motorisert hjelpemiddel for personer som har begrenset eller ingen mulighet til å stå oppreist eller bevege seg uten assistanse. Den finnes i tre versjoner, og brukes til både trening og stimulering avhengig av brukerens behov. De fleste brukerne er barn og unge med ulike medisinske diagnoser som for eksempel cerebral parese, ulike syndromer eller ryggmargsskader.

– Produktet vårt dekker et behov som er universelt og som ikke kjenner noen grenser. Mennesker med store fysiske funksjonsnedsettelser finnes overalt, og løsningene vi leverer, er etterspurt over hele verden. Utfordringen er å finne land som har helsevesen og ordninger som gjør at de som trenger produktene, faktisk har mulighet til å få dem, sier  Johansen

Han forteller at markedet for medisinske hjelpemidler er komplekst, og at det derfor er avgjørende å finne samarbeidspartnere som kjenner markedet i hvert enkelt land.

I tillegg til datterselskap i Tyskland, Danmark, Sverige og Nederland har Made for Movement i dag distributører i 15 land, blant annet i Midtøsten, Russland og Kina. Johansen forteller at ulike krav til sertifisering kan gjøre det til en lang prosess fra man går inn i et marked til man faktisk kan selge produktet.

– Det er mange instanser som må tilfredsstilles for å kunne distribuere. Man må forholde seg til godkjenningskrav fra nasjonale myndigheter eller fra EU. I tillegg varierer refusjonsordningene mellom land og ofte også mellom ulike regioner innenfor samme land, sier Johansen.

– Vi har også erfart at det i noen land er det lurt å teste ut på vei mot ferdig produkt, i andre må produktet være helt ferdig. Tyskland er et eksempel på land hvor alt bør være tipp topp før man trykker på startknappen, legger han til.

Fra gründerbedrift til internasjonal markedsleder 
Etter godt over to tiår med internasjonalisering, har selskapet gjort seg noen erfaringer i hvordan man kommer seg fra gründerstadiet til internasjonal suksess.

– Da vi først skulle satse i nye markeder, trodde vi at vi måtte etablere et nytt datterselskap i hvert land for å ha kontroll. Kvaliteten på produktet vårt er enormt viktig, og man må kunne systemet og produktet for å selge det. Men vi oppdaget etter hvert at det var lettere for andre å tilegne seg kompetanse om produktene enn for oss å tilegne oss kompetanse om markedene, sier Johansen.

Mange gründere har en god idé eller en god prototype, men tar ikke inn over seg hvor mange steg man må gjennom før man klarer å selge i et nytt marked, mener Johansen. Han peker på et annet område der det er lett å trå feil når man satser internasjonalt.

– Det å velge riktig pris er veldig viktig. Jeg tror mange norske aktører priser seg for lavt til å begynne med, og så blir det vanskelig å få god nok inntjening. Fra Norge er man kanskje vant til å ha færre ledd mellom firma og sluttkunde, og man forstår kanskje ikke hvor mange ledd som skal til for å få produktet ut i et nytt marked, sier han.

Med fysiske produkter som krever en fysisk tilstedeværelse har Johansen mange reisedøgn i året. Likevel jobber selskapet mye digitalt, og bruker videokonferanse så ofte det lar seg gjøre. På hovedkontoret i Skien jobber det rundt 40 ansatte med alt fra produktutvikling til markedsføring.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0158 OSLO

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg saker fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Innovasjon Norge

Innovasjon Norge Vestland satser på elektrifisering av fjordene18.4.2018 09:00Pressemelding

Etter stor vekst innen elektriske bilferjer står nå passasjerferjene for tur. I 2017 ga Innovasjon Norge 10 millioner til utvikling av Future of the Fjords, en hel-elektrisk turistbåt som inntar Nærøyfjorden i løpet av 2018. Båten produseres av Brødrene Aa og uttesting starter neste uke. – Norge er en pioner innen sjøfart, og denne type skip tar oss nærmere en utslippsfri transportsektor, sier Nina Broch Mathisen, direktør Innovasjon Norge Vestland.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom