Skarp start på året fra Peder Elias og Zikai

Peder Elias slipper "Sharper", en duett med svenske Zikai, fredag 24. januar.
Peder Elias x Zikai (c) Jonathan Vivaas Kise

Musikk er kjærlighetens språk, og således internasjonalt, men når Peder Elias befant seg på låtskrivercamp med svenske Anton Gøranson og Isabella Zikai ble svorsk løsningen for optimal kommunikasjon. "Det var veldig god stemning, men de skjønte ikke trøndersk så godt, så da slo jeg over til min beste Skavlan-imitasjon. Og det funket fjell det".
Men det er nok til det beste at "Sharper", en kjærlighetslåt med en tvist, har engelsk tekst. "Den startet egentlig som en ganske søt låt om kjærlighet, men utviklet seg til noe litt mørkere og mer dynamisk. Og vi bestemte oss raskt for å lage en slags "back n forth" hvor begge parter i et forhold får komme til orde" forklarer Peder Elias "Det er jo alltid to sider av en sak".
Isabella, som bruker Zikai som artistnavn, skulle egentlig bare være med på å skrive låten, men endte altså opp som duettpartner. "Hun synger helt insane bra, og passer låten utrolig godt, så det er gøy at hun var keen på å være med". Zikai debuterte i 2019, og ble kåret til en artist for fremtiden av svenske P3. "Ja, hun gjør det skarpt!" sier Peder Elias, som selv har hatt mye støtte fra den norske søsterkanalen på sine utgivelser. Og det er ikke første gang han skriver en kjærlighetslåt med en vri.
"Jeg er en ganske chill fyr, men alle har vel en liten djevel på skulderen av og til?" smiler Peder Elias "Som låtskriver er kjærlighet i alle sine varianter, og kanskje spesielt den vonde og vanskelige, inspirerende". Så, hvor selvopplevd er dette? "Jeg kan bare snakke for meg selv, men de færreste forhold er helt ukompliserte, og jeg innrømmer at jeg henter litt fra mine egne erfaringer." Men har han mistet hodet fullstendig og skreket de fæleste ting i en krangel? "Nei, jeg er ikke så dramatisk av meg. Enten så snakker jeg om det på en fornuftig måte, eller så blir det låter av det. Det er viktig å få det ut uansett."
Og ut kommer det!  "Sharper" feat Zikai er tilgjengelig overalt der musikk strømmes fra og med fredag 24. januar 2020

Peder Elias x Zikai (c) Jonathan Vivaas Kise
Sharper feat Zikai artwork - Peder Elias