Dove

Skal lære om selvfølelse

Del

Over halvparten av norske jenter føler seg nedstemt og misfornøyde med eget utseende når de ser bilder av jenter i reklame. Nå skal de få selvfølelse inn på timeplanen.

Flere enn 60 000 seksåringer i Norge starter på skolen i disse dager. Det markerer starten på en spennende og lærerik reise, på godt og vondt. For det er krevende å vokse opp, med et sterkt forventningspress rettet mot deg fra flere kanter. Ikke minst fra deg selv.

– Resultatet fra vår undersøkelse er et bevis på at vi fortsatt har en lang vei å gå. Både når det kommer til fremstillingen av utseende og skjønnhet i samfunnet i tradisjonelle medier, men også særlig i sosiale medier. Alt for mange sliter med lav selvfølelse på grunn av urealistiske og uoppnåelige idealer, sier merkevareansvarlig i Dove, Line Relling Printzell.

I samarbeid med Dove gir organisasjonen Barnevakten opplæring til lærere ved landets barne- og ungdomsskoler. Kursprogrammet med tittelen «Confident Me» har til hensikt å bedre selvfølelsen og kroppsbildet til unge jenter og gutter.

Press i sosiale medier
Kunnskapsdepartementet har nylig vedtatt å innføre folkehelse og livsmestring på timeplanen i 2020. Hensikten er å fremme god psykisk og fysisk helse, gi barn og unge muligheter til å ta gode og ansvarlige livsvalg, samt lære dem å håndtere personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.

Leif Gunnar Vestbøstad Vik i Barnevakten mener satsingen er riktig og ikke minst høyst nødvendig.
– Mediene legger et sterkt press på de unge som lever mye av sitt liv på sosiale medier. I møte med elevene opplever vi at de trenger hjelp til å bli mer bevisste på dette presset, og gjerne ta aktivt avstand fra det, sier han.

Globalt program
Globalt er målet å utdanne 40 millioner unge om selvfølelse og kroppsbilde over hele verden innen 2020.

– Vi er på god vei mot å nå målet vårt i Norge om å nå 12 000 norske skoleelever med programmet innen utgangen av 2019. Med foredragene ønsker vi å bidra til at norske skoleelever vokser opp med et mer balansert forhold til sin egen kropp, utseende og selvfølelse. Målgruppen for materiellet fra organisasjonen er 6., 7. og 8. trinn, sier Printzell

Alle skoler som ønsker å gi lærerne sine opplæring av Barnevakten i å holde skoletimen «Confident Me» får det dekket av Dove*. Barnevakten tilbyr også å komme med sine foredragsholdere for å undervise elevene klassevis.

Skoleprogram som virker
Skoleprogrammet er allerede blitt gjennomført for 29 millioner skoleelever i andre land siden 2004. Undersøkelser viser at undervisningsopplegget har gitt gode resultater. Materiellet er laget i samarbeid med verdenskjente kroppsbildeeksperter og ledende universiteter for å utvikle kunnskapsbaserte og faglig validerte pedagogiske verktøy. Undervisningsprogrammet har tre større læringsmål:

  • Forstå konseptet om kroppsideal og hvor presset om å oppnå det kommer fra
  • Bygge medieforståelse, og utforske hvordan bilder og budskap fra tradisjonelle og sosiale medier ofte manipulerer sannheten
  • Utvikle strategier for å motstå utseendepress, unngå å sammenligne seg selv med andre, utfordre etablerte kroppsidealer og bygge tillit til egen kropp

*forutsetter kapasitet hos Barnevakten.

Undervisningsmateriell: https://www.barnevakten.no/foredrag/foredragstilbud/confident-me/

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon vennligst kontakt:
Line Relling Printzell
Merkevareansvarlig Dove
Tel: 408 56 295
E-mail: line.relling@unilever.com

Leif Gunnar Vestbøstad Vik
Daglig leder, Barnevakten
Tel: 948 10 746
E-mail: leif.gunnar@barnevakten.no

Bilder

Undervisningsprogrammet skal bidra til at norske ungdommer får bedre selvfølelse.
Undervisningsprogrammet skal bidra til at norske ungdommer får bedre selvfølelse.
Last ned bilde

Lenker

Om Dove

Om Dove

Dove ble startet i USA i 1957, og er i dag blitt et av verdens mest elskede merkevarer innen skjønnhet. Dove tilbyr en rekke produkter innen dusjsåpe, hånd- og bodylotion, ansiktsrens, deodoranter, sjampo, balsam og hårprodukter, og jobber for at kvinner skal kunne realisere sitt personlige skjønnhetspotensial. For mer informasjon se www.dove.com/no.