Skadestatus etter styrtregnet på Sørlandet | kl. 12

Skadene renner inn på Sørlandet. Mange har fått kjellere og biler ødelagt av vann etter massiv nedbør.

Mange skader etter styrtregn på Sørlandet. Pressefoto: Pixabay

Det har vært stor pågang til forsikringsselskapene etter styrtregnet på Sørlandet.

- Allerede midt på dagen lørdag passerte vi 50 skademeldinger, og vi forventer at det kommer en god del flere utover dagen og på mandag, sier skadesjef på bygning, Yngve Amundsen Høvig i Frende Forsikring. Selskapet har rundt 10 prosents markedsandel i Aust- og Vest Agder.

De fleste skadene er kommet inn fra Kristiansand og omegn.

- Mange tok kontakt både med brannvesenet og oss mens det regnet som verst. Andre fikk ikke sett omfanget av skadene før det ble lyst igjen lørdag, sier Høvig.

Både hus, hager og biler har fått merke vannmassene.

- De mest typiske skadene er vann i kjeller, tilbakeslag fra avløp og skader på hage og uteområder etter flom og overvann. Vi har også fått melding om flere biler på relativt dypt vann. I tillegg er det nok en del som oppdager at taket ikke er helt tett, sier han.

- Den store pågangen gjør at det kan bli stort press på håndverkere, takstmenn og saneringsselskap i de berørte områdene. Det vil derfor kunne ta lenger tid enn vanlig før vi får sendt ut hjelp, sier skadesjefen i Frende. Forsikringsselskapene prioriterer store og alvorlige skader. Ved mindre skader vil du motta skademeldingsskjema eller kunne registrere skadene på nett.

Frende har beredskap gjennom helgen, og tar unna sakene så hurtig som mulig, men forventer noe lenger behandlingstid enn ellers.

- Om du må vente på takstmann eller saneringsselskap, er det viktig at du gjør det du kan for å minske skadeomfanget, sier Yngve Amundsen Høvig i Frende.

Gode råd ved flom

• Gjør det du kan for å begrense skaden.
  • Ta ut sikringer for elektrisk anlegg for den etasjen som har vært oversvømt.
  • Tøm bygningen for vann som ikke har rent ut.
  • Riv ut gulvbelegg/tepper og lagre dette på eiendommen.
  • Ta ut/åpne vinduer i kjeller, og fest netting over vinduet med lekter som spikres for forsvarlig tetting. La innvendige dører stå åpne.
  • Når noen er hjemmeværende, åpnes i tillegg ytterdører i kjeller og evt. ytterdører og vinduer i skadet boligetasje. Dette er med på å fremskynde tørking.
  • Sett opp vifter i skadet etasje for å forsterke luftsirkulasjonen.
  • Rydd slam og gjør rent.
  • Kontroller avløp hvis bygningen tas i bruk.
  • Har kjeller oppfôret gulvkonstruksjon av tre - og denne har vært oversvømt - vurderes først uttørking før eventuell riving.
  • Varmtvannsbereder/elektrisk anlegg som har stått under vann, må ikke tas i bruk før utstyret er kontrollert av elektriker.
  • Bygninger som står i fare for å "flyte opp" må forankres, evt. må kjeller fylles med vann.

Kilde: Finans Norge og Norsk Naturskadepool

Mange skader etter styrtregn på Sørlandet. Pressefoto: Pixabay
Forsikringsselskapet har beredskap i helgen, og det er travelt etter styrtregnet, ifølge skadesjef i Frende, Yngve Amundsen Høvig.

Jonsvollskvartalet | postboks 7335

Helnorske Frende Forsikring eies av 15 lokale sparebanker. Gjennom eierbankene og egne salgssentre er Frende representert med over 1000 lokale rådgivere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi har nær 260 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og over 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring, livsforsikring og pensjon.