Skader bunaden for tusenvis av kroner

Nordmenn bruker gjerne 40 000 kroner på en bunad. Når du oppdager at den har fått møllskader eller svimerker kommer tårene.

Bunader er kostbare å reparere. Typiske skader er svimerker, hull etter fall, møllskader og fuktskader. Foto: Tove Lise Mossestad/Frende

Det finnes rundt 2,5 millioner bunader i norske hjem. Det viser tall fra Norsk Flid Husfliden. Hver vår opplever de enorm pågang fra bunadsinteresserte nordmenn, og hvert år møter de fortvilte bunadseiere som har fått bunaden ødelagt.

- Typiske skader er flekker, brente hull og stoff som blir revet på spisse kanter. Vi ser også skader etter brann eller ufrivillige opphold i sjø eller vann, sier Irene Tørhaug fra Norsk Flid Husfliden.

- Andre skader vi ser er møllskader og fuktskader etter feil oppbevaring, sier butikksjef Karin Hansen i Norske Bunader. Hansen mener alle bør forsikre bunaden sin, og får støtte fra Irene Tørhaug fra Norsk Flid Husfliden.

Bør ha egen forsikring
- Bunaden bør forsikres særskilt. Mange tror nok at den er dekket gjennom innboforsikringen, sier hun.

- En innboforsikring vil dekke bunaden din så lenge den henger i skapet hjemme, men vil du være sikret når bunaden er i bruk på reise eller ute i 17. mai-tog bør du ha en egen forsikring for den, forklarer produktsjef Einar Brekken i Frende Forsikring.

En bunadsforsikring kan dekke alle typer bunadsskader, tyveri og gjelder over hele verden.

- En slik forsikring dekker også skader du er skyld i selv. Folk sparer gjerne lenge for å få råd til bunaden. Da er det dumt å ikke kunne bruke den uten å være bekymret for skader, mener Brekken.

Store kostnader ved skade
- Det koster cirka 13 kroner i måneden å forsikre en bunad som koster 40 000 kroner. I året snakker vi 160 kroner, altså en drøy kinobillett. Det er utrolig lite sett opp mot kostnadene ved å erstatte en stakk til 30.000 eller en skjorte eller et liv som er blitt ødelagt, sier Brekken i Frende.

- Samtidig som du henter frem bunaden før høysesongen med konfirmasjoner, 17. mai, bryllup og dåp, bør du sjekke hvilken forsikring du har, og om den dekker bunaden din, oftest vil det være en verdigjenstandsforsikring, mener han.

- Vil en reiseforsikring kunne dekke bunaden?

- Bare delvis. En reiseforsikring har ofte en maksimal sumbegrensning per gjenstand som gjør at hele bunaden ofte ikke vil være dekket. Husk også at en reiseforsikring ikke dekker skader som er forårsaket av deg selv, for eksempel hvis du snubler, sier Einar Brekken i Frende.

Slik behandler du bunaden din

• Luft bunaden godt etter bruk. Tørk av med en fuktig klut hvis det er overflateflekker på stakk eller vest.
  • Lever bunaden til rens ved behov.
  • Skjorten skal vaskes for hånd. Bruk vaskemiddel som er spesielt laget for dette formålet. Skyll skjorten 5-6 ganger etter vask.
  • Får du en flekk på en hvit skjorte er bløtlegging i iskaldt vann i 24 timer et undervurdert kjerringråd.
  • Bunad og skjorte skal oppbevares luftig og tørt i en bomullspose.
  • Putt cedertrekuler i klesskapet eller bunaden. Møll skyr lukten. Mennesker kjenner ingen lukt.
  • Hvis du skal reise med bunaden din, pakk den i en bunadspose og ta den med som håndbagasje. Dette gjelder også sølvet.

Kilde: Norsk Flid Husfliden.

Einar Brekken er produktsjef i Frende Forsikring.