Sjekk deg i gjeldsregisteret

De nye gjeldsregistrene er ikke bare for banker. Du kan også benytte tjenesten personlig for å få oversikt over din samlede forbruksgjeld. Slik gjør du det.
SJEKK DEG: Slik sjekker du deg selv in gjeldsregistrene, skriver Dinero.no. Foto: Sergey Zolkin

Siden 1. juli har tre gjeldsregistre vært aktive i Norge. Disse er Norsk Gjeldsinformasjon, Gjeldsregisteret AS og Experian Gjeldsregister.

I disse gjeldsregistrene innhenter banker og øvrige finansinstitusjoner informasjon om privatpersoners gjeldsbilde, blant annet som en del av sin kredittvurdering dersom du søker om å ta opp lån. Slik kan banken avgjøre om de i tråd med forskrift har mulighet til å låne deg penger.

Samtidig får du selv oversikt over gjelden din i registrene. Gjelden som registreres er usikret gjeld, altså kredittkortgjeld og den totale, tilgjengelige rammen, samt forbrukslån og kontokreditt, skriver forbrukerportalen Dinero.no i en pressemelding,

Se hvor mye usikret gjeld du har

To av gjeldsregistrene lar deg logge inn og se hvor mye gjeld du har, samt hvem du har denne gjelden hos. Du får også oversikt over kredittkort, også dersom du ikke har brukt noe av kortets tilgjengelige kredittramme. Finans Norges Norsk Gjeldsinformasjon og Evrys Gjeldsregisteret AS er aktørene som lar deg logge inn i sine registre – Experian benytter samme informasjon som Evry.

Slik undersøker du din gjeld hos Norsk Gjeldsinformasjon:

• Gå til norskgjeld.no
  • Trykk den mørke «Logg inn»-knappen på forsiden
  • Identifiser deg med BankID, Buypass eller Commfides
  • Se din gjeldsinformasjon under fanene kredittrammer, forbrukslån og faktureringskort

Slik undersøker du din gjeld hos Gjeldsregisteret AS:

• Gå til gjeldsregisteret.com
  • Scroll helt til bunnen på siden
  • Trykk «Innsyn i egne opplysninger»
  • Trykk på «Logg inn»
  • Identifiser deg med BankID, Buypass eller Commfides
  • Se oversikt over din gjeldsinformasjon i de aktuelle fanene

Informasjonen hos begge gjeldsregistrene skal stemme overens med hverandre. Informasjonen oppdateres fortløpende.

Kredittramme er potensiell gjeld

I tillegg til vanlige forbrukslån og rammekreditter, vises også eventuelle kredittkort du eier i registrene. Ikke bare vises hvor mye du har utestående til ethvert tidspunkt, men også hele din kredittramme. Denne regnes som lån når banker gjennomfører en kredittvurdering av deg.

– Summen av rammen vil påvirke hvor mye de vil kunne få i ny kreditt, sier Svein Ove Karstensen, daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon AS til Dinero.no.

På grunn av forskrifter kan ikke privatpersoner oppta mer enn fem ganger brutto årsinntekt i gjeld, og kredittrammen representerer hvor mye du potensielt kan ta opp i lån med kredittkortet du eier.

Har du flere kredittkort med høye kredittrammer kan det derfor lønne seg å redusere kredittrammen på disse, eller kansellere kortene du ikke bruker eller har behov for.

Disse kan søke deg opp i gjeldsregisteret

Det er begrenset hvem som kan få innsyn i din usikrede gjeld, og institusjonene som har tilgang til denne informasjonen ser ikke hvilke aktører du har lån og kredittkort hos. Disse kan ikke hente informasjonen med mindre de har grunn til det, eksempelvis ved lånesøknad, utarbeidelse av kredittscore og lignende.

Teleselskaper og lignende kan ikke bruke gjeldsregisteret for å undersøke din kredittverdighet i forbindelse med tegning av abonnement. Gjeldsinformasjonsloven stadfester at disse aktørene kan bruke registeret:

a)   finansforetak, Husbanken og Statens pensjonskasse, når disse skal foreta kredittvurdering i forbindelse med en konkret kredittsøknad eller søknad om endring av vilkår på en løpende kreditt,

b)   kommune, i forbindelse med behandling av søknad om startlån eller søknad om endring av vilkår for innvilget startlån,

c)   kredittopplysningsforetak, når disse etter forespørsel fra kredittytere som nevnt i bokstav a og b skal foreta kredittvurdering, eller når disse skal utarbeide kredittscore etter forespørsel fra noen som har saklig behov for å innhente kredittopplysninger, og

d)   den opplysningen gjelder

Kilde: Dinero.no