Siva søker samarbeidspartnere til Norsk katapult

Nå kan bedrifter over hele landet søke om støtte til sentre der de kan teste ut ny teknologi og nye løsninger. Sentrene skal bidra til raskere utvikling og gjøre norske bedrifter mer konkurransedyktige internasjonalt. Søknadsfrist: 30. august.
Norsk katapult skal gi bedrifter anledning til å teste nye løsninger i industriell skala (Illustrasjonsfoto: Maskot/ Scanpix).

Norsk katapult skal gi raskere industriell vekst og være en brobygger mellom forskning og marked. I et katapultsentrer skal bedrifter kunne teste, simulere og visualisere nye løsninger. Sentrene skal gi bedrifter enkel tilgang til ekspertise, utstyr og lokaler.

Totrinns søknadsprosess

Norsk katapult utlyses som en åpen konkurranse i to trinn. Søkerne må være spesialisert innen teknologier som er relevant for utvikling av ny industri og dokumentere samarbeid med forskningsmiljøer og næringsliv.

Søkere som i trinn 1 fremstår som godt kvalifiserte kandidater går videre til trinn 2. Her legges det opp til dialog og forhandlinger med søkerne. Endelig beslutning og tildeling skjer 20. oktober.

Vi etablerer Norsk katapult for å gjøre norske bedrifter mer konkurransedyktige internasjonalt. Et viktig suksesskriterie for sentrene er at de blir tatt i bruk av små og mellomstore bedrifter, sier Kjerstin Spjøtvoll, innovasjonsdirektør i Siva.

Næringslivets "sløydsaler"

Regjeringen har bevilget 50 millioner kroner til etablering av de første katapultsentrene.

Dette blir næringslivets sløydsaler. Sentrene vil gi bedriftene mulighet til å gjøre mer testing og utvikling i Norge. Vi tror også dette kan bidra til at flere utenlandske industribedrifter etablerer seg eller satser mer i Norge, sier næringsminister Monica Mæland.

Utlysningstekst og mer informasjon ligger på Sivas hjemmesider: http://siva.no/norsk-katapult

Kjerstin Spjøtvoll, innovasjonsdirektør i Siva - 922 13 106 / kjerstin.spjotvoll@siva.no

Roy Strømsnes, kommunikasjonsdirektør i Siva - 909 33 114 / roy.stromsnes@siva.no

Siva legger til rette for bærekraftig vekst i industri og næringsliv.

Vår virksomhet er tilstede over hele landet, der vi bidrar til arbeidsplasser, verdiskaping og levedyktige lokalsamfunn.