Heidelberg Materials

Siste del i studiefasen av Norcems karbonfangstanlegg har startet

Norcem startet i går forprosjekteringsstudien til karbonfangstanlegget i Brevik. Sammen med underleverandører er målet å levere en detaljert prosjektrapport innen august 2019.
Per Brevik (Ytterst til venstre) har med seg mange samarbeidspartnere i karbonfangstprosjektet.  Fotograf:Tor Halvorsrud
Per Brevik (Ytterst til venstre) har med seg mange samarbeidspartnere i karbonfangstprosjektet. Fotograf:Tor Halvorsrud

Forprosjekteringsstudiets mål er å kvalitetssikre prosjektet og levere et forsterket estimat på teknologi og kostnader, og dermed redusere usikkerheten.

Prosjektet som nå er iverksatt vil bli ferdig og overlevert til Gassnova i august 2019. Deretter vil det bli en tredjepartsvurdering, før regjeringen vil komme med innstilling til Stortinget om å eventuelt realisere karbonfangstprosjektet.

Ser frem til neste fase

Per Brevik, direktør for bærekraft i Norcem, er klar for å ta neste steg.

-Vi har nå startet opp et omfattende arbeid hvor målet er å styrke beslutningsgrunnlaget. Vi er trygge på at teknologien fungerer, og vi har med oss gode og erfarne samarbeidspartnere, og alle sammen har en sterk ambisjon om å lykkes.

Trude Sundset, adm. Direktør i Gassnova har stor tro på karbonfangstprosjektet i Brevik.

- Vi er spesielt glade for at Norcem er med i dette prosjektet. Sementindustrien står for fire til fem prosent av det globale utslippet av CO2, og denne industrien sitt bidrag blir derfor viktig i klimaarbeidet. Vi håper at prosjektet i Brevik blir realisert og at sementindustrien i Europa, og resten av verden, kan bli inspirert til å sette i gang tilsvarende tiltak.

Norcem samarbeidspartnere i prosjektet

Aker Solutions     -  CO2-fangst og kondisjonering
FLSmidth            -  Modifisering av eksisterende anlegg
Norconsult          -  Civil
Norsk Energi      -  Teknologikvalifisering
Multiconsult-       -  Konsekvensutredning
Periti                   -  Kostnadsestimering
ÅF Advansia       -  En del av Norcems team(prosjektledelse)

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.CO2-fangst ved Norcem Brevik

Per Brevik. Direktør for bærekraft. Tlf: 22 87 85 00 / 909 70 017

Tor Halvorsrud, Communication Manager Tlf: 920 43 992

Bilder

Om Heidelberg Materials

Heidelberg Materials
Lilleakerveien 2A

Norcem er en del av HeidelbergCement Group, som er en global markedsleder innen tilslag, og en fremtredende aktør innen områdene sement, betong og andre tilhørende aktiviteter. Gruppen er en av verdens største produsenter av byggematerialer og har ca. 59 000 ansatte i 60 land.

Følg pressemeldinger fra Heidelberg Materials

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Heidelberg Materials på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Heidelberg Materials