IMDi

SINTEF får Mangfoldsprisen 2012

Årets Mangfoldspris går til SINTEF for å ha utmerket seg med stort mangfold på arbeidsplassen. Hele 68 nasjoner er representert og rundt 20 prosent av de ansatte i SINTEF har bakgrunn fra andre land enn Norge.

Mangfoldsprisen 2012 ble delt ut av statssekretær i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Ahmad Ghanizadeh.

- Jeg er glad for at årets pris går til et forskningsinstitutt. SINTEF er en høykompetansebedrift som har en bevisst strategi for å nyttiggjøre seg de mulighetene som ligger i en mangfoldig arbeidsstokk. De har jobbet målrettet for å rekruttere medarbeidere fra ulike land og kulturer, også på ledernivå, sa statssekretær Ghanizadeh da han delte ut prisen.

SINTEF får prisen for å ha klart å skape et internasjonalt miljø med høyt kompetente ansatte fra forskjellige kulturer som er representert på de fleste nivå i bedriften. De rekrutterer både fra utlandet og fra Norge. SINTEF har iverksatt omfattende tiltak for å være en attraktiv arbeidsplass for alle. Dette gjelder mottakelse, integrering, opplæring og sosiale aktiviteter for de ansatte.

- SINTEF er en virksomhet med svært kompetente medarbeidere. Vi er så heldige at vi greier å trekke til oss dyktige mennesker fra mange land. For å lykkes internasjonalt har det stor verdi å ha folk med språk- og kulturkompetanse fra hele verden. Dette er med på å forsterke nettverk i andre land, og det gir oss tilgang til et bedre kunnskapsgrunnlag som vi kan dra nytte av, sa HR-direktør Ingeborg Lund, som tok imot prisen på vegne av SINTEF.

SINTEF har om lag 2000 ansatte hvorav rundt 350 født og oppvokst i andre land enn Norge. Hele 68 ulike nasjoner er representert blant de ansatte.

SINTEF er et av de største instituttene for oppdragsforskning i Europa. Det er et bredt, flerfaglig forskningskonsern med internasjonal spisskompetanse innen teknologi, naturvitenskap, medisin og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig og ikke-kommersiell virksomhet. Overskudd fra oppdragsforskning investeres i ny forskning, vitenskapelig utstyr og kompetanse.

Om Mangfoldsprisen
Mangfoldsprisen deles ut til en virksomhet som har utmerket seg i forhold til mangfold på arbeidsplassen. Formålet med prisen er å sette fokus på de gode eksemplene på mangfold i arbeidslivet, som kan gi kunnskap og inspirasjon til andre.

En jury kårer vinneren ut fra flere kriterier, deriblant forankring av mangfoldsarbeidet i virksomheten, andel etniske minoriteter i bedriften og rekruttering. Juryen består av representanter for arbeidslivets parter, Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen og myndighetene (KIM) og NAV. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er sekretariatet for prisen.

Tidligere vinnere av Mangfoldsprisen er IKEA (2011), Coca Cola (2010), NRK (2009), Lørenskog kommune (2008), Hennig Olsen Is (2007), Ullevål Universitetssykehus (2006) og Posten Norge (2005).

Om IMDi

IMDi
Tollbugata 20

24 16 88 00http://www.imdi.no

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) skal gjennomføre regjeringens integreringspolitikk. IMDi er underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet.

Følg pressemeldinger fra IMDi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IMDi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra IMDi

𝗛𝘃𝗼𝗿𝗱𝗮𝗻 𝗴𝗮̊𝗿 𝗱𝗲𝘁 𝗺𝗲𝗱 𝘂𝗸𝗿𝗮𝗶𝗻𝘀𝗸𝗲 𝗳𝗹𝘆𝗸𝘁𝗻𝗶𝗻𝗴𝗲𝗿 𝗶 𝗡𝗼𝗿𝗴𝗲? 𝗜𝗻𝘁𝗲𝗴𝗿𝗲𝗿𝗶𝗻𝗴 𝗼𝗴 𝗳𝗿𝗲𝗺𝘁𝗶𝗱𝘀𝘂𝘁𝘀𝗶𝗸𝘁𝗲r9.1.2024 13:02:29 CET | Presseinvitasjon

IMDi inviterer til lansering av rapporten "Ukrainske flyktningers erfaringer med integrering og offentlige tjenester i Norge", utført av By- og regionforskningsinstituttet NIBR ved OsloMet. Dette arrangementet gir et innblikk i utfordringene og mulighetene ukrainske flyktninger møter under integreringsprosessen i Norge. Sted: Deichman Bjørvika-Deichmansalen Tid: 12. januar kl. 0900-1015