Singapore Airlines sender smaksløkene til himmels sammen med nordisk Michelin-restaurant.

Denne gangen er det klassikerne ”Smørbrød med Laks” og ”Kylling Danois” som presenteres i ny drakt i samarbeid med Michelin-restauranten Kokkeriet. Rettene blir servert på ruten København-Singapore. En populær rute blant mange norske forretnings- og feriereisende.

Singapore Airlines satser på gode matopplevelser om bord, og har utviklet fire nye retter i samarbeid med Michein-restauranten Kokkeriet. Her klassikeren "Smørbrød med Laks"

God mat med lokalt særpræg er et kundeløfte fra Singapore Airlines, verdens mest prisvinnende flyselskap. Sammen med Michelin-restauranten Kokkeriet og cateringselskapet Gate Gourmet har de derfor utviklet helt nye, nordiske retter.

- I nesten halvannet år har vi jobbet med de nye rettene. De nye rettene vil gi kundene til Singapore Airlines en helt unik og lokal smaksopplevelse, forteller Sammy Shafi, eieren av Michelin-restauranten Kokkeriet i København.

Det er de klassiske rettene ”Smørbrød med Laks” og ”Kylling Danois” som Kokkeriet har gitt sin helt egen tolkning og touch.

- Vi har tolket forretten ”Smørbrød med Laks” på vår måte. Vi serverer laks fra Fanø med sprøtt rugbrød av malt, på en terrin av minigulrøtter med syltede rå gulrøtter og en vinaigrette av ferskpresset appelsin- og gulerotjuice.

Når det gjelder hovedretten så er det en ny versjon av klassikeren "Kylling Danoise" forteller Shafi.  – Vi serverer unghane, posjert og lett stekt med en gelé laget av rabarbra og en relish laget av syltede agurker. I tillegg kommer sprø potetchips og små, ristede poteter. Sausen er laget på redusert kyllingfond, og over drysses sprø persille.

Singapore Airlines General Manager gleder seg til å kunne tilby passasjerene de nye Michelin-rettene.

- Tiden om bord er en viktig del av reisen – om det er ferie eller forretninger. Vi håper at de nye rettene sammen med våre prisvinnende viner og champagner, vil gi alle om bord en helt unik smaksopplevelse, sier Erwin Widjaja, General Manager for Singapore Airlines Nordics.

Michelin-chef:  Vanskeligst å ikke kunne gi den siste, personlige touchen!

Kokkeriet er kjent for å lage mat inspirert av husmannskost, og benytter blant annet teknikker som sylting, salting og fermentering. Men det er en lang vei fra kjøkkenet i København til 40 000 fot over bakken.

- Våre smakssanser endrer seg betydelig i høyden, og det har vært en stor utfordring å gjenskape rettene i luften uten å redusere på kvaliteten. Spesielt var tilsmakning, regulering av temperaturer og selve anretningen av rettene noe som ble både svært spennende og utfordrende. Ikke minst da man ikke selv kan gi rettene den siste personlige ”touchen” før de serveres, forteller Morten Krogholm, kjøkkensjef på Kokkeriet.

De nye rettene blir å finne om bord i Business Class på ruten København-Singapore. En populær rute blant norske forretnings- og feriereisende.

Oslo, 13. mai 2019

For mer informasjon/bilder kontakt:

lena@flerveis.no, tlf 922 81518

Singapore Airlines satser på gode matopplevelser om bord, og har utviklet fire nye retter i samarbeid med Michein-restauranten Kokkeriet. Her klassikeren "Kylling Danois" i ny drakt.
Singapore Airlines satser på gode matopplevelser i luften.
Singapore Airlines satser på gode matopplevelser i luften.

Singapore Airlines startet opp i 1972 med 10 fly til 22 destinasjoner, og helt siden oppstarten har vi hatt som mål å være markedsleder innen lufttransport. Vi i Singapore Airlines arbeider derfor kontinuerlig med modernisering og innovasjon. I dag er Singapore Airlines det mest prisbelønte flyselskapet i verden, og ble nylig kåret til verdens beste flyselskap i den prestisjetunge «Travellers’ Choice Awards for Airlines 2018». Singapore Airlines flyflåte er på 110 passasjerfly, og selskapet har ytterligere 119 fly i bestilling og opsjon. Rutenettverket, inkludert SilkAir og Singapore Airlines Cargo, omfatter hele 104 destinasjoner i 37 land.

Som medlem av Star Alliance skrev Singapore Airlines luftfartshistorie i oktober 2007 med første flyvning i verden med Airbus 380 - verdens største passasjerfly. I 2013 introduserte Singapore Airlines en ny serie av kabine-produkter, og satte en ny standard for flyreiser i premium klassen. I 2017 oppgraderte Singaporer Airlines sine A380, og lanserte "hotellrom" i luften i First Class og dobbeltseng i Business Class. Den 11. oktober 2018 skrev selskapet seg nok en gang inn i luftfartshistorien - denne gangen med premieren på verdens lengste flight fra Singapore til New York med en helt ny flytype; A350-900 ULR. Helt i tråd med selskapets mål om å være det ledende selskapet innen luftfart.

Singapore Airlines tar flymat til nye høyder i samarbeid med nordisk Michelin-restaurant!27.2.2019 08:00:00 CETPressemelding

Singapore Airlines, verdens mest prisvinnende flyselskap, har sammen med den danske Michelin-restauranten Kokkeriet utviklet fire nye retter som skal serveres om bord på den populære København-Singapore ruten. Rettene er inspirert av tradisjonell dansk husmannskost med nordisk tvist, og skal sende passasjerenes smaksløker til himmels med ingredienser som nyperose, rabarbra og god, gammeldags kruspersille.

Fokus på helse og velvære når Singapore Airlines lanserer verdens lengste flight.29.8.2018 13:29:05 CESTPressemelding

11. oktober letter verdens lengste flight fra Singapore til New York, og Singapore Airlines blir verdens første flyselskap som tar i bruk en Airbus A350-900ULR. Det blir kun to klasser om bord; Business og Premium Economy, og for de 161 passasjerene har verdens beste flyselskap utviklet et eget «velvære program» i samarbeid med Canyon Ranch - verdens ledende wellness selskap.