Shell markedsfører andeler i Draugen og Gjøa

Shell har lagt sine andeler i Draugen-feltet (44,56%) og Gjøa (12%) ut for salg.

- Draugen og Gjøa representerer fremdeles betydelige verdier, dels som resultat av langsiktige investeringer og god drift, men vi er åpne for at andre kan se enda mer verdi i disse feltene enn det Shell gjør, sier administrerende direktør Rich Denny i A/S Norske Shell.

Shell regner med en avklaring på om de finner en kjøper i løpet av de kommende månedene.

- Ormen Lange og Troll utgjør det strategiske fundamentet for vår framtid som operatør på norsk sokkel. Et salg av andelene i Draugen og Gjøa kan bidra til økt fokus på andre oppstrømsaktiviteter i Norge, og vekst i porteføljen gjennom leting eller kommersielle muligheter, sier Denny.

Et eventuelt salg forutsetter myndighetsgodkjennelse.

Jan SoppelandDirektør for kommunikasjon og myndighetskontakt, A/S Norske Shell

Jan Soppeland er direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt i A/S Norske Shell. Soppeland har kontorsted i Stavanger.

+47 93 61 22 22jan.soppeland@shell.com

Kitty EideKommunikasjonssjef, A/S Norske Shell

Kitty Eide er er kommunikasjonssjef for Shell Drift og Prosjekt i Norge. Kontorsted: Kristiansund.

+47 41 50 35 40kitty.eide@shell.com