Ser du hva dette var?

Dette var en julestjerne i papir. Den tok fyr. Selv om elektrisk julebelysning er årsak til branner hvert eneste år, tør halvparten av oss la lysene stå på om natten.
Brannekspert Øystein Øren i Frende viser frem en svidd adventsstjerne.
Brannekspert Øystein Øren i Frende viser frem en svidd adventsstjerne. Denne begynte å brenne fordi papiret lå for tett mot lyspæra. Foto: Heidi Tofterå Slettemoen/Frende

- Julebelysning skal ikke stå på om natten. Hvem er det du lyser for når du sover? Spør brannekspert i Frende Forsikring, Øystein Øren.

- Hvert år ser vi at elektriske smålys i dekorasjoner, stjerner og staker tar fyr og forårsaker brann. Du vil ikke at det skal skje når du sover, sier han.

Skru av, sov trygt
I en undersøkelse YouGov har utført for Frende Forsikring svarer 48 prosent av oss at vi ofte eller innimellom lar julebelysningen stå på om natten. Det advarer også brannvesenet mot.

- For å være trygg er det lurt å slå av all julebelysning om natten og når du ikke er hjemme, sier Janicke Larsen, avdelingsleder for brannforebyggende avdeling i Bergen brannvesen.

Julestjerna tok fyr
Øystein Øren viser frem en svidd adventsstjerne på bildet.

- Denne begynte å brenne fordi papiret lå for tett mot lyspæren, forteller han.

Slike episoder ser forsikringsbransjen flere av hvert år, og desember er statistisk den verste brannmåneden i året.

- Mange nordmenn har skadet, og dermed farlig, julepynt i huset uten å vite om det selv, sier branneksperten.

Ødelegges i boden
- Vi bruker den samme pynten mange år på rad og ledninger og pærer kan bli ødelagt under oppbevaring i esker, i boder og på loft. Det er sjelden det er stas på pakke ned pynten etter jul. Var du egentlig så nøye med nedpakkingen i fjor, spør Øren.

32 prosent sier juletrebelysningen er mer enn fem år gammel. 11 prosent kan ikke huske når de kjøpte den. 40 prosent som har adventsstake sier at det er mer enn fem år siden den var ny.

Sjekk dette i dag
Det er ikke noen fasit for hvor ofte du bør bytte ut slik belysning, men noen tegn bør du være oppmerksom på.

- Har du noen gang sett at lysstyrken i en flerarmet adventsstake er ustabil? Det er et tegn på at noe er galt, og da bør du skifte pærene, om ikke hele adventsstaken, sier Øystein Øren. Han synes det er positivt at stadig flere går over til LED-pærer som ikke avgir varme, og har branntrygg julepynt i glass og metall.

Også Bergen brannvesen har en god tommelfingerregel for julebelysning.

- Produkter som bruker mer enn 1000 watt skal ikke tilkobles med skjøteledning. Begrens bruken av skjøteledninger til et minimum og unngå seriekoblinger med mange skjøteledninger sammen, sier Janicke Larsen.

- Det også lurt å ta en sjekkerunde på alle lys før du legger deg. Gjør det allerede i kveld og hver julekveld heretter. Kjenn etter om det er varmgang i kontakter og koblinger. Sjekk og slukk, sier Øystein Øren i Frende Forsikring.

TIPS:
Ti tips for trygg julebelysning

Sjekk og slukk – det er ordene du må huske på når du skal gjøre julebelysningen trygg.

1. Sjekk at ledningene er hele og at pærene fungerer på adventsstaken, juletrelysene og annen pynt du gjenbruker år etter år.
  2. Slukk alle lysene om natten – også når du ikke er hjemme.
  3. Sjekk at det ikke er varmgang i kontakter eller koblinger før du legger deg.
  4. Ikke la ledninger komme i klem i dører eller vinduer.
  5. Hvis lysstyrken i pærene i en flerarmet adventsstake er ujevn, er det et tegn på at noe ikke er som det skal. Da bør pærene skiftes.
  6. Følg alltid bruksanvisningen og ikke bruk belysningen til noe annet enn det den er beregnet for.
  7. Gammel juletrebelysning kan avgi høy varme. Kjennes de for varme ut, bytt dem ut.
  8. Aldri bruk lyspærer som er sterkere enn det julepynten er beregnet for.
  9. Det er brannfarlig å plassere adventsstjerner og flerarmede lysestaker inntil gardiner eller annen julepynt.
  10. Har du utendørs julebelysning? Husk å bruke skjøteledning som er ment for utendørs bruk.

(Kilde: Frende Forsikring/Brannvernforeningen)

Ser du hva dette var? Denne julestjerna tok fyr. Foto: Frende Forsikring
Hvem er det du lyser for når du sover, spør branneksperten i Frende. Illustrasjonsfoto.

Jonsvollsgaten 2

Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!

Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring