NHO Reiseliv

#SelgNorge-prisen 2015 til Jo Nesbø

Del
Forfatteren Jo Nesbø er tildelt NHO Reiselivs #SelgNorge-pris for 2015.
Foto: Rankin Photography Ltd
Foto: Rankin Photography Ltd

Prisen ble delt ut av administrerende direktør Kristin Krohn Devold under NHO Reiselivs årskonferanse i Molde onsdag.

Jo Nesbøs bøker er solgt i over 25 millioner eksemplarer på verdensbasis, og er oversatt til 50 språk.

Kultureksport

«Nesbø har gitt liv til den «norskeste» av alle krimhelter og en av våre største moderne kultureksporter gjennom tidene, Harry Hole. Handlingen i bøkene utspiller seg i et «Nordic Noir»-univers, i en natur som er kjølig og mørk, men storslagen. Den internasjonale appellen ligger kanskje nettopp i det iskalde, mystiske, nordiske der postkortidyllen er totalt fraværende. Med sine unike historier har Nesbø bidratt til å skape en ny interesse rundt Norge i utlandet», skriver #SelgNorge-juryen i sin begrunnelse.

Juryen består av administrerende direktør Kristin Krohn Devold og kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv, og rådgiver Christian Kamhaug i konsulentbyrået Gambit H+K.

#SelgNorge-prisen består av et diplom og et mezzotint-verk av Terje Risberg.

– Litt forbauset

På videopptak takket Nesbø for æresbevisningen fra norsk reiseliv.

– Jeg vil få lov til å takke så mye for prisen. Selv om jeg er litt forbauset over at jeg har fått den. Jeg får ganske ofte spørsmål når jeg er ute og reiser i utlandet om jeg ikke blir hatet av reiselivsorganisasjoner i Norge for å gi et så svart bilde av uskyldige, vakre Oslo. Men det virker som det funker, så tusen takk, sier Nesbø.

#SelgNorge-prisen ble delt ut for første gang i 2014. Da gikk den til Ylvis-brødrene. Prisen skal være en påskjønnelse til en eller flere personer, bedrifter eller organisasjoner som i kraft av sitt virke har gitt Norge internasjonal oppmerksomhet, gjerne gjennom sosiale medier.

– Sosial vinner

#SelgNorge-juryens formann Christian Kamhaug peker på at Jo Nesbø også er en vinner i sosiale medier.

– I tillegg til den enorme omtalen Nesbø og hans bøker har fått i pressen, både i Norge og utlandet, kommer publisiteten i sosiale medier. På Instagram har de tre emneknaggene #harryhole, #jonesbø og #nesbø alene titusener av treff. Når folk uoppfordret deler av bilder av bøker på denne måten, har det stor effekt på salget og bidrar til å styrke Nesbøs posisjon ytterligere. Selv har jeg begynt å ta med oversatte Jo Nesbø-bøker som gave til venner og forretningsforbindelser i utlandet i stedet for de obligatoriske trollene, sier Kamhaug.

#SelgNorge-prisen skriver seg fra NHO Reiselivs fotokampanje #SelgNorge på bildedelingstjenesten Instagram. Med kampanjen ønsker NHO Reiseliv å mane alle nordmenn til å selge turistlandet Norge gjennom bilder.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Foto: Rankin Photography Ltd
Foto: Rankin Photography Ltd
Last ned bilde

Lenker

Om NHO Reiseliv

NHO Reiseliv
NHO Reiseliv
Middelthuns gate 27
0368 Oslo

23 08 86 20http://www.nhoreiseliv.no
NHO Reiseliv er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjon for reiselivet i Norge. Sammen med våre over 2700 medlemsbedrifter gjør vi norsk reiseliv enda bedre. Våre medlemmer representerer overnatting, servering, kultur, idrett, destinasjonsselskap, bilutleie og opplevelsesbedrifter. NHO Reiseliv har hovedkontor i Oslo, er representert ved NHOs 15 regionskontorer, og er den eneste landsdekkende interesseorganisasjonen for norske reiselivsbedrifter. Reiseliv er en av Norges viktigste eksportnæringer og er i stadig vekst.

Følg pressemeldinger fra NHO Reiseliv

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Reiseliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Reiseliv

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye