Seeb slipper single med Highasakite

«Free To Go» slippes i dag. På sin nye single har hitmaskinen Seeb plukket samarbeidspartner fra øverste hylle i norsk musikk, og teamet opp med Highasakite.

Jonathan Vivaas Kise

Hør låta her:

2018 var et fantastisk år for duoen Seeb, med slipp av låter som «Grip» i samarbeid med Bastille, og den nylig Spellemann-nominerte «Drink About» med Dagny. Nå er de tilbake med en låt som markerer starten på et aktivt nytt år for duoen.

«Free To Go» er en suggerende låt, som starter rolig med Ingrid Helene Håviks unike og ekspressive vokal. Deretter åpnes det sakte men sikkert opp et musikalsk landskap med beats, strenger og vokalmoduleringer, som løfter det hele til et storslagent klimaks. Å lage hits som låter både stort, friskt og tidsriktig, med dybden fra en glimrende melodi i bunnen er noe Seeb behersker til fingerspissene, og virkelig har gjort til sitt varemerke.

Spennende samarbeid

«Prosessen med å lage «Free To Go» var spennende, og ganske annerledes enn hvordan vi vanligvis lager låter, forteller Highasakite.

«Seeb tok låten til et helt nytt sted, men beholdt stemningen i både vokalen og synthene våre. Simen og Espen er fine folk, og vi syntes det var gøy å jobbe med dem. Vi liker å utfordre oss selv, og vårt musikalske univers. Det er kult at Highasakite kan høres så forskjellig ut, og at man ikke alltid vet hva man kan forvente når vi slipper ny musikk.», avslutter den ene halvdelen av Highasakite,Trond Bersu.

Oppsiktsvekkende musikkvideo

«Free To Go» slippes sammen med et lite kunstverk av en musikkvideo i Japansk animasjonstradisjon, noe som ligger Seebs hjerte nært.

«Når vi lager musikk, har vi alltid et klart bilde i hodet av hvordan musikkvideoen eller det visuelle aspektet av musikken skal se ut. På «Free To Go» var det veldig klart fra starten. Den harmoniske progressjonen i låten og Ingrids melankolske vokal fikk oss til å se for oss en futuristisk, nesten postapokalyptisk anime-inspirert kjærlighetsfilm fra fremtiden», forteller Seeb.

Denne gang duoen saken i egne hender og kontaktet en regissør og et team som kunne hjelpe dem med å gjenskape visjonen de hadde bygget låten rundt.

«Dette er første gang vi er involvert i skapelsen av en musikkvideo helt fra idéfasen for å utfylle musikken vår på et mer grunnleggende nivå. Vi føler at vi virkelig har lyktes, med fantastisk hjelp fra Ben, Hisa og resten av teamet hos Eallin», avslutter bandet.

Om Seeb:

Seeb ble grunnlagt av Simen Eriksrud og Espen Berg, med en felles kjærlighet for sjangeroverskridende musikk og den evige jakten på de friskeste og mest originale musikalske uttrykkene.

Slippet av remixen til Mike Posners «I Took A Pill In Ibiza» var starten på et fantastisk eventyr, som har først dem helt til toppen av den globale Spotify-hitlisten og Billboard hot 100.

Med en mildt sagt imponerende liste over musikalske samarbeidspartnere som Coldplay, Taylor Swift, Ed Sheeran, Tove Lo, OneRepublic og Dagny, har låtene til Seeb oppnådd over 5 milliarder streams på kun to år!

Om Highasakite:

Highasakite lager popmusikk i et spennende og kontrastfylt univers basert rundt vokalist Ingrid Helene Håviks surrealistiske tekster, særegne vokal og en dynamisk miks av synther og perkusjon.

Albumet «Silent Treatment» tilbragte rekordlange to år på albumlisten til VG etter slippet i 2014, og bandet har siden den gang stadig lagt nye høydepunkter til sin merittliste. 100 millioner streams, og førsteplass på både VG-lista og radiolistene. Bandet har mottatt utallige Spellemannpriser, har sluppet hitsingler som «Golden Ticket», «Someone Who’ll Get», og spilt konserter på Glastonbury, Latitude (UK), Hurricane (DE), Roskilde (DK) and Field Day (AUS) og to utsolgte hus i Oslo Spektrum

jeanett@hes.no

Jonathan Vivaas Kise

Nyhetsbrev fra Universal Music24.5.2019 13:26:55 CESTPressemelding

God fredag. Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music. Ny singel fra Astrid S - The First One Ny EP fra Lil Halima: for the bright days 5 Seconds Of Summer er tilbake Ny single fra Snow Boyz Seeb feat Oliva O’Brien Yellow Lounge på Risør Kammermusikkfestival Soundtracket til nye kinofilmen om Elton John “Rocketman” er ute i dag! Mer om filmen her. Madonna følger opp sin mye omtalte Eurovision-opptreden med en musikkvideo til “Crave” med Swae Lee. Etter å ha blitt nominert til den prestisjetunge prisen “Denniz Pop awards”, slipper LOVA nye sangen I Can Do Better. Den 16 år gamle singer-songwriter Chris Burton fra Danmark slipper nye singelen Little Sister som er dedikert til 10 år gamle søsteren sin. JP Cooper og Astrid S gjør det sterkt med låten “Sing It With Me”. I dag slipper de en nydelig, akustisk versjon av “Sing It With Me”. Alex Vargas er ute med EPn EGOtrip som følger opp superEGO som ble sluppet tidligere i mai. Epn inneholder fire låter inkuldert den nye singelen “Girls On

5 Seconds Of Summer er tilbake24.5.2019 11:42:48 CESTPressemelding

Den australske kvartetten 5 Seconds Of Summer er tilbake med den fengende "Easier". Låten er produsert av Andrew Watt, Louis Bell og Charlie Puth. Videoen, som også er ute, er regissert av Grant Singer (The Weeknd, Lorde). Om låten sier vokalist Luke Hemmings; “’Easier’ is the most confident we have been in the first song to be released off one of our records. Visually and sonically it feels like we took what we uncovered about ourselves as a band on the last album and honed in on that sound and aura. I truly believe that ‘Easier’ is the beginning of the best era for 5SOS”. Videoen er spilt inn i Sør-Californias historiske Bronson Caves i Griffith Park og Angeles Abbey Memorial Park i Compton. “We wanted to bring back the purely cinematic rush of the epic videos I grew up watching in the ‘90’s. Inspired by this idea of rebirth and the four elements: earth, air, fire, and water, we aimed for something dramatic and explosive, like nothing you've seen from the band before” - sier regissør

Ny singel fra Astrid S - The First One24.5.2019 09:00:00 CESTPressemelding

Astrid S er i dag klar med sin nye singel, "The First One". Låten blir å finne på hennes kommende EP som kommer mot slutten av sommeren. Hør Astrid S – «The First One» HER! Låten er skrevet med de anerkjente låtskriverne Jason Gill, Justin Tranter og Amy Allen. Produsert av Jason Gill. "The First One" er en ærlig og emosjonell skildring av ens første kjærlighet og hvordan den kan påvirke deg i lang tid, ofte på bekostning av fremtidige forhold. Jeg gleder meg sånn til folk får høre den! sier Astrid. I dag opptrer Astrid på Greta Thunbergs globale Fridays for Future-arrangement i Stockholm. Astrid har nylig frontet Fendis nye F is for Fendi-kampanje, og avsluttet en omfattende USA-turné med Zara Larsson.

Ny EP fra Lil Halima: for the bright days24.5.2019 08:56:04 CESTPressemelding

Multitalentet Lil Halima er i dag klar med sin nye EP for the bright days og en rykende fersk musikkvideo til singelen "who do u love". Samme uke har hun annonsert sin aller første Europaturné denne høsten. for the bright days inkluderer den nye låten "young luv", med svenske AMWIN. Om låten sier Lil Halima: – Jeg ville lage en hyllest til alt man opplever når man er ung og forelsket. Jeg er så glad for å ha min venn AMWIN med på låten. Låten er skrevet av Lil Halima med produsentduoen TeoFrans og AMWIN. Sammen har Lil Halima og TeoFrans tidligere laget låtene "Jasmine" og "Would U». Lil Halima annonserte nylig sin Europaturné med konserter i Paris, London, Amsterdam og Reeperbahn-festivalen i september, som er Tysklands største og en av Europas ledende showcasefestivaler. Til sommeren kan hun oppleves live på en rekke festivaler i Norge inkludert Øyafestivalen i Oslo samt Roskildefestivalen i Danmark. Om de to konseptuelle EP´ene sier hun: – Jeg ville dedikere to EP’er til sesongene v