SAS reduserer EuroBonus-poeng på billigbilletter

Flyselskapets EuroBonus-opptjening sables ned med over 90 prosent ved kjøp av SAS’ billigste flybilletter. Tidligere i år endret også Norwegian sin bonusopptjening. Hva er årsaken til at flyselskapene endrer bonusløsningene sine?
– De billigste flybillettene er i dag så rimelige, at man i praksis får rabatten med en gang ved kjøp. Prisutviklingen på billetter har over tid gått kraftig nedover, hvilket har gjort at flyreiser – over lange avstander – i dag er tilgjengelig for mange flere enn bare for få år siden, sier SAS til Dinero.no. Foto: SAS

Brukere av kredittkortet Bank Norwegian Visa fikk tidligere i år beskjeden om at selskapet endret sin bonusopptjening for poengene CashPoints, som kundene tjener ved vanlig bruk av kortet. Fra og med 1. desember i år følger også SAS opp med å redusere EuroBonus-opptjeningen ved kjøp av deres billetter.

Norwegians endringer har i hovedsak påvirket de mest kjøpesterke brukerne, mens SAS sine endringer i større grad struper poengopptjeningen på sine billigste billetter. Hva er årsaken?

SAS: – Man får rabatten allerede ved kjøp av billetter

Ifølge Head of Media Relations i SAS, Knut Morten Johansen, er det kun de billigste billettene som påvirkes av flyselskapets kommende endringer.

– Vi ser denne typen justering med større differensiering også hos mange andre selskaper, som i likhet med oss ønsker et bedre samsvar mellom hva du betaler for billetten, og hva du får i opptjening, sier Johansen til Dinero.no.

Når SAS nå endrer sin EuroBonus-opptjening påvirker det i hovedsak de minst kjøpesterke av kundemassen. Hvilket signal sender det til deres brukere?

– De billigste flybillettene er i dag så rimelige, at man i praksis får rabatten med en gang ved kjøp. Prisutviklingen på billetter har over tid gått kraftig nedover, hvilket har gjort at flyreiser – over lange avstander – i dag er tilgjengelig for mange flere enn bare for få år siden. Man må også tillegge at opptjening av EuroBonus-poeng skjer på veldig mange andre områder enn bare flyreiser, hvilket man også bør merke seg.

Han beskriver det som en trend at flyselskaper nå reduserer lignende bonusordninger for sine kunder. Ifølge Johansen stemmer de nye bonusratene bedre overens med hva kundene faktisk betaler for. Han tror ikke det vil påvirke kundenes kjøpsmønster.

– Noen reaksjoner har vi fått, da opptjening av EuroBonus-poeng er noe mange er opptatt av. Likevel har det ikke vært mange klager, hvilket nok bekrefter at man ser logikken bak, sier han.

Er endringen iverksatt for å få kundene til å kjøpe dyrere billetter, eller er det for å satse mer på et annet kundesegment?

– SAS’ målgruppe er de som flyr fem ganger eller mer per år, og de kjøper billetter i alle billettklasser beroende på ønsker og behov. Hyppige reisende ønsker gjerne litt mer bekvemmelighet og effektivitet på reisen, så de har nok en tendens til å kjøpe billetter med slike produkter inkludert, sier han.

Bank Norwegian: – Endringene treffer ikke det store flertallet

Bank Norwegians CashPoint-opptjening ble endret fra og med 1. august i år. Da ble blant annet poengopptjeningen halvert fra 1 til 0,5 prosent etter en årlig omsetning på 100 000 kroner med kredittkortet Bank Norwegian Visa, samt at FullFlex- og LowFare-opptjeningen reduseres fra 20 til 10 prosent og 5 til 4 prosent. Samtidig har man ikke lenger muligheten til å tjene poeng gjennom kjøp av billetter hos konkurrerende flyselskaper.

– Da vi gjorde endringene i opptjeningen av CashPoints på vårt kredittkort nylig, var det viktig for oss at endringene ikke skulle treffe det store flertallet av kundene våre, sier Kai-Morten Terning til Dinero.no.

Terning er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian. Han forsikrer om at banken ikke kommer til å endre poengopptjeningen ytterligere med det første, og at det virker som om kundene forstår hvorfor de seneste endringene har trådt i kraft.

– Noen har nok sagt opp, men ikke flere enn vanlig. Vi har fremdeles en stor vekst i antallet nye kunder til Norwegian-kortet i hele Norden, sier han.

Hva tror du konsekvensen kommer til å bli nå som to store, norske flyselskap har endret sine bonusrutinger?

– Norwegian har i liten grad gjort endringer i opptjening på selve flyvningene. Med den nye familiekontoen har det blitt enklere for folk flest å tjene poeng på hele familiens reiser. Endringene vi gjorde dreide seg i større grad om endring i opptjening på selve kortet.

Endret Bank Norwegian sin LowFare-opptjening for å få kundene til å kjøpe dyrere billetter?

– Nei. Reduksjonen på LowFare-opptjening ved bruk av Norwegian-kortet på kjøp av flybilletter var kun fra 5 prosents opptjening til 4 prosents opptjening, sier Terning.