Resultat for 3. kvartal 2017

Olav Thon Eiendomsselskap hadde i 3. kvartal et resultat før skatter på 1.261 millioner kroner.

Konsernsjef Olav Thon under åpningen av Lego-dagene på Strømmen Storsenter i oktober 2017.

– Resultatene i 3. kvartal viser at det er en god utvikling i konsernet, og resultatveksten forklares blant annet av høye investeringer over flere år. En betydelig del av overskuddet i tredje kvartal er økte markedsverdier på eiendomsporteføljen, men selv uten disse hadde selskapet en resultatvekst på 6 % sammenlignet med 3. kvartal i fjor, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Omsetningsvekst i kjøpesentrene i 3. kvartal
Olav Thon Eiendomsselskap eier og forvalter 97 kjøpesentrene, og har en sterk markedsposisjon både i Norge og Sverige.

I 3. kvartal var butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen som eies av konsernet 12.3 milliarder, en økning på 4 % fra samme kvartal i fjor. Butikkomsetningen i Norge var 11.5 milliarder (+5%), mens den i Sverige var 0.9 milliarder svenske kroner (uendret).

Investeringer og eiendomsprosjekter
I 3. kvartal var konsernets investeringer på 366 millioner kroner, og i årets tre første kvartaler ble det investert 1.312 millioner kroner. Det er flere større eiendomsprosjekter under oppføring, men det er ikke foretatt noen større eiendomskjøp så langt i 2017.

– Flere av de største kjøpesentrene våre i Norge er under utvidelse, og allerede i 2018 vil Lagunen Storsenter i Bergen, Amfi Moa i Ålesund, Oasen Storsenter i Haugesund og Amfi Steinkjer utvides med betydelige areal. I tillegg blir de første delene av det store byutviklingsprosjektet Storotunet i Oslo ferdigstilt i 2018. Prosjektet ved siden av Storo Storsenter i Nydalen inneholder blant annet 149 leiligheter, hotell med 320 rom og Norges største kinosenter, sier Sperre.

Fremtidsutsikter
– Vi er godt fornøyd med resultatene i 3. kvartal.  De fleste områder av norsk økonomi utvikler seg positivt, og veksten øker. Rentene vil fortsatt holde seg lave, og markedene for næringseiendom vurderes som stabile. Forholdene ligger godt til rette for at konsernet skal kunne presentere solide resultater også i tiden fremover, sier Arne B. Sperre.

Se rapporten for 3. kvartal 2017 som vedlegg nederst eller last ned rapporten HER