Rekordstor oppslutning rundt smarte byer i Barcelona

Norske byer ønsker å bli smartere. Det kan bli en lur investering for fremtiden ifølge Innovasjon Norge.- Smarte byer skal bli en stor norsk eksportvare, sier Gaute Hagerup, ansvarlig for smartby- satsingen i Innovasjon Norge.
Smarte løsninger skal forme fremtidens byer. Foto: BIR

Denne uken reiser rekordmange norske byer og bedrifter til verdens største smartby-konferanse, Smart City Expo i Barcelona. Her skal de norske representantene delta på den nordiske fellesstanden, The Nordics. Den nordiske fellesstanden åpner i dag klokken 11.00 og er en av de største på årets konferanse. Her deltar 32 utstillere fra, Sverige, Danmark, Finland og Norge.

Rekordstor norsk delegasjon
Den norske delegasjonen er rekordstor i år, og teller rundt 180 personer, fra Bodø i nord til Kristiansand i sør. Med i delegasjonen er representanter fra byer, kommuner, klynger, selskaper samt også flere universiteter, forskningsinstitutter og offentlige organisasjoner.

-Smarte Samfunn handler om fremtidens marked for mange selskaper. Det handler også om innovasjon og bedre måter å løse morgendagens utfordringer på. Smart City Expo, er en arena hvor man kan møtes på tvers av sektorer og landegrenser for å lære av hverandre. Det skaper nye muligheter, sier Gaute Hagerup, leder for smarte samfunn-satsingen i Innovasjon Norge.

Nordiske byer gjør seg bemerket sammen
Smart City Expo World Congress, ble etablert i 2011 for å styrke byer og samle innovasjon fra hele verden. Gjennom å fremme sosial innovasjon, etablering av partnerskap og identifisering av forretningsmuligheter, er arrangementet dedikert til å skape en bedre fremtid for byer og deres borgere.

Trondheim, Bodø og Greater Stavanger er de tre norske byene som stiller med egen stand på kongressen, i tillegg til flere selskaper, klynger og organisasjoner. Norge gjentar med dette suksessen fra i fjor, og deltar også i år på den nordiske fellesstanden som viser frem rundt 34 nordiske utstillere, hvorav 12 er norske.

-Når Norden står sammen i Barcelona, er vi blant de største utstillerne på hele messen. Vi setter et tydelig fotavtrykk og blir lagt merke til. The Nordics har en stor troverdighet på bærekraftige samfunn, og er et av verdens ledende markeder innenfor dette feltet, sier Hagerup.

-Utfordringen som skal løses gjennom utviklingen av smarte samfunn og byer er globale, derfor gir det mening å samarbeide om å løse de. Ingen klarer å løse disse utfordringene alene, avslutter Hagerup.

Bossnettet i Bergen nominert til pris i Barcelona
Bergen er en av byene som er representert på Smart City Expo i Barcelona. De er også nominert til prisen World Smart City Award 2018 - Urban Environment, for deres utvikling av Bossnettet i Bergen.

Prisen blir delt ut den 14. november, og skal gå til det mest innovative og suksessrike prosjektet utviklet for å forbedre urbane miljøer. Andre land som er nominert i samme kategori er Brasil, Argentina, USA, Kina og Polen.

- God gammeldags avfallsinnsamling har sett lite fornying og innovasjon. Vi er glade for at prosjektet får anerkjennelse og forhåpentligvis kan være til inspirasjon for andre byer, sier daglig leder i BIR Nett AS, Terje Strøm.

Bossnettet er et nedgravd rørsystem som frakter avfall under bakken ved hjelp av luft. Avfallet suges fra et av de mange bossnedkastene til en terminal hvor det ender opp i store containere. Disse blir hentet av bossbiler og kjørt til ulike anlegg for gjenvinning, avhengig av avfallstype.

I motsetning til mange andre avfallsløsninger, har bossnettprosjektet i Bergen utviklet digitale løsninger med sømløs dataflyt, fra kundetilgang til avfallsfordeling. De tradisjonelle bosspannene er fjernet til fordel for bossnedkast, noe som fører til mindre tungtrafikken og støy i sentrum. Byen fremstår renere og ryddigere, det lukkede rørsystemet gir middelalderbyen god brannsikkerhet og har redusert skadedyrbestanden.

Smart City Expo Barcelona, 13. – 15. November 2018

Fakta om Innovasjon Norges smartby-satsing:

• Identifisere og fremme teknologiske løsninger for fremtidens byutvikling
  • Innovasjon Norge (IN) har identifisert over 500 norske selskaper som har potensialet til å løse fremtidens by utfordringer
  • IN jobber aktivt for å profilere norske løsninger, for å stimulere til næringsvekst innen dette området.

Smarte løsninger skal forme fremtidens byer. Foto: BIR
Bossnettet i Bergen gjør seg bemerket internasjonalt. Foto: BIR

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge