Rekordpåske for Solo
- Det er alltid litt krevende å sammenligne påskesalget fra år til år, ettersom tidspunktet for påsken varierer. Rapportene jeg mottar tilsier imidlertid at det aldri er kjørt ut mer Solo fra vårt lager enn de siste ukene, fortsetter hun.
Og det er store volumer det er snakk om. Nesten seks millioner liter Solo og Solo Super distribueres ut til utsalgsstedene påskeuken og måneden i forkant.
- Omlag 20 prosent av det årlige Solosalget skjer i påskeuken og de to ukene før. Å sitte i solveggen og nyte en kald Solo eller Solo Super setter Ola og Kari i den rette påskestemningen, forklarer Maria.
Og mye av veksten er det Solo Super som står for. Den populære varianten er uten tilsatt sukker.
- Veldig gledelig er det at stadig flere har fått øynene opp for Solo Super som er uten tilsatt Sukker. Solo-fansen har lenge tviholdt på originalen i påsken, men i år står faktisk Super for 34 prosent av volumet. Det vil faktisk ikke overraske meg om den allerede neste år passerer sukkervarianten. I Oslo er den allerede størst, sier hun videre.
Soloklær
Kleskjeden Bik Bok lanserte før påske en egen Solokoleksjon. - Interessen var enorm. klærne forsvant rett ut av butikken. Det er jo litt gøy, da. Det sier litt om hvilken posisjon brusen har, smiler Maria.
Solo
Solo har vært her siden 1934 og har blitt omfavnet av det norske folk. Solo er kanskje en av Norges mest kjente merkevarer, og den absolutt største norske brusen. Fram til 60-tallet var den større enn Coca-Cola i Norge.
Appelsinsegmentet i dagligvarehandelen er på 8,5% i volumandel. Solo og Solo Super har til sammen 60% volumandel av appelsinsegmentet.
Solo og påsken
Det fylket som har størst andel Solo-salg i påsken er Møre og Romsdal. Der er påskevolumet til Solo nesten fire ganger høyere enn ellers i året.
Det fylket som har lavest andel Solo-salg i påsken er Oslo, der er påskevolumet til Solo «bare» dobbelt så stort som ellers i året.
Hordaland er det fylket som selger mest Solo. Andre fylker som utmerker seg som «Solo-fylker» (høyere andel Solo av brus enn snittet) er Sogn og Fjordane og Oslo.
Nøkkelord
Kontakter
Maria Heimisdottir BrennoddenMerkevaresjef for Solo
Tel:97768042maria.heimisdottir.brennodden@ringnes.noNicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 950 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange sterke merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom