Reiser til Norge for å fortelle om klimaløsninger

Mandag 5. november lander Indila Theu på Gardermoen. Den malawiske småbonden skal være i Norge i to uker for å dele sine erfaringer med klimatilpasning med norske bønder.
Småbonden Indila Theu kommer til Norge for å fortelle om hvordan bønder kan tilpasse seg et klima i endring. Foto: Tine Poppe

I en ny rapport, skrevet av Ruralis på oppdrag fra Utviklingsfondet, fastslås det at klimaendringene vil medføre redusert matproduksjon i verden. Rapporten ser spesielt på norske og malawiske forhold.

Indila kommer fra Malawi, et av verdens fattigste land. Her lever over halvparten av befolkningen i fattigdom, og over 70 % er avhengig av landbruket som inntektskilde. Landet er hardt rammet av klimaendringer.

Indila vil delta på mange arrangementer for å fortelle sin historie. Hun skal besøke en rekke av ledermøtene til Norges Bondelag og fortelle om hvordan hun og andre bønder i Malawi rammes av klimaendringer, og hvordan de går fram for å tilpasse seg et endret klima.

Mens Norge først de siste par årene har merket klimaendringene for fullt, har dette vært en realitet i mange år for malawiske bønder. Her er det er langt mellom klimaskeptikerne. Bøndene har opplevd flom og tørke om hverandre de siste årene. Dersom dagens klimagassutslipp fortsetter, så vil gjennomsnittstemperaturen i Malawi trolig øke med fire grader. Det kan bli katastrofalt for matproduksjonen i det fattige landet.

Indila er 36 år gammel og mor til tre barn. Hun og mannen driver en liten gård sammen, og de har til tross for klimaendringene klart å dyrke tre ganger så mye som de gjorde før. Med bærekraftige metoder og opplæring i klimasmart landbruk ser framtiden lysere ut, og hun drømmer om at barna skal få god utdanning og flere muligheter i livet.

I 2014 ble Indila utpekt som modellbonde av landsbyen hun bor i. Det innebærer at hun har ansvaret for å lære bort teknikkene hun har lært til andre bønder i lokalområdet. Nå har hun 15 følgebønder som hun følger opp. Tidligere hadde ikke Indila og familien hatt nok mat til hele året. Nå har de overskudd nok til å selge, i tillegg til at hun gir bort til de svakeste i lokalsamfunnet som ikke har mulighet til å klare seg selv.

Indila blir i Norge i to uker og vil møte flere hundre norske bønder i løpet av perioden. Matproduksjonen i både Norge og Malawi vil bli påvirket av klimaendringer – om enn på ulikt vis. Det haster å gjøre matproduksjonen i stand til å møte klimaendringene som kommer. For å tilpasse seg trenger lokalsamfunn tilgang til informasjon om hva som skjer med klimaet, hvordan de blir rammet og hvordan de kan forberede seg best mulig, samt støtte for å iverksette tiltak. Indilas historie viser at det er mulig å tilpasse seg et endret klima.

Matproduksjonen verden over trues av klimaendringer. Klimatilpasning er nødvendig. Foto: Tine Poppe

Utviklingsfondet støtter fattige lokalsamfunn så de kan produsere nok sunn mat i en verden med økende sult og klimaendringer.

I over 40 år har vi jobbet i noen av de fattigste og mest   klimautsatte områdene i verden. Vi jobber sammen med   lokalsamfunn for varige endringer og økt rettferdighet slik at de   kan overvinne sult, takle kriser og skape positiv lokal utvikling. Vi  når over en million mennesker på landsbygda i Afrika, Asia og   Mellom-Amerika.

Vi jobber helhetlig og kombinerer bærekraftige tiltak for å utvikle   robuste lokalsamfunn. Sammen øker vi matproduksjonen gjennom   klimatilpasset landbruk, lokale frøbanker, plantemangfold, bedret   jordsmonn, tilgang på vann og vern av naturen. Målet er å styrke   småbondens kunnskap, rettigheter og inntekter.