Regnskap Norge

Regnskap Norge fyller 50 år

9. mai 1969 ble Regnskap Norge stiftet under navnet Norske Regnskapsbyråers Forening. Det har vært 50 år med utvikling og vekst, og regnskapsbransjen står i dag i sin største omstilling så langt i historien.

Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen, foran Stortinget. Foto: Maren K. Areklett

Den teknologiske utviklingen effektiviserer regnskapsproduksjonen på en måte vi aldri har sett tidligere. Regnskapsførerens økonomiske forståelse, inngående kunnskap om regelverk og evnen til å se de økonomiske sammenhengene i en virksomhet har aldri vært viktigere.

Det var merverdiavgiftsloven, og kravene som fulgte, som var bakgrunnen til at Regnskap Norge, profesjons- og bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere, ble stiftet. Innføringen av merverdiavgift i 1970 førte til en eksplosiv vekst i regnskapsbransjen. Den teknologiske utviklingen bidro også, og regnskapsføring på data og omlegging av arbeidsrutiner ledet mange virksomheter til å søke bistand hos et regnskapskontor.

Det har vært 50 år med utvikling og vekst, der et av høydepunktene er autorisasjonsordningen som ble landet i 1993 – en ordning som fortsetter å stå støtt som et viktig fundament for bransjen.

Regnskapsførerne sørger for kvalitet i regnskapsrapporteringen, og er gjennom det en viktig og vesentlig bidragsyter til å sikre finansiell stabilitet, skattefundamentet og en bærekraftig velferdsstat.

Regnskapsbransjen er anerkjent i norsk næringsliv og mer enn 400 000 virksomheter setter sin lit til regnskapsføreren.

Jubileumskonferanse i september

Vi markerer jubileet under konferansen Overskudd 2019 – Jubileumskonferansen i september, høstens faglige og sosiale høydepunkt med tema Hvordan bygge fremtidens bransje – med fokus på både virksomheten og mennesket.

Regnskap Norge i dag

I dag er Regnskap Norge en slagkraftig organisasjon med over 8500 personlige medlemmer, og 2600 regnskapsbedrifter.

Regnskap Norge jobber for utvikling av og gode rammebetingelser for bransjen. Vi er også bransjens viktigste talerør. Vi jobber for å designe plattformen for fremtidens leveranser for regnskapsbransjen, fremme regnskapsbransjen viktige rolle i overgangen til sirkulær økonomi og regnskapsførerens rolle som økonomisjef og rådgiver.

Bilder

Last ned bilde
Ansatte i Regnskap Norge med administrerende direktør, Christine Lundberg Larsen, foran.
Last ned bilde

Om Regnskap Norge

Regnskap Norge
Øvre Vollgt 13

+47 23 35 69 00http://www.regnskapnorge.no

Regnskap Norge er en profesjons- og bransjeforening for autoriserte regnskapsførere i Norge. Regnskap Norge driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett. Foreningen ivaretar også medlemmenes interesser overfor myndigheter og politiske institusjoner, og er en viktig høringsinstans.

Følg saker fra Regnskap Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Regnskap Norge