Huseierne

Regjeringen setter ned eiendomsskattesatsen til fire promille fra 2021: - Et skritt i riktig retning, mener Huseierne.

Regjeringen varslet i dag at eiendomsskattesatsen skal settes ned til fire promille fra 2021. - Dette er et skritt i riktig retning, sier Morten A. Meyer, generalsekretær i Huseierne.

Regjeringen følger opp Granavolden-erklæringen, og vil i statsbudsjettet som kommer i oktober foreslå at promillesatsen for eiendomsskatten senkes til fire promille fra 2021.

Dette kommer på toppen av en senkning fra syv til fem promille som kommer fra 2020.

- At regjeringen nå følger opp regjeringserklæringen er et nytt skritt i riktig retning, sier Morten A. Meyer, generalsekretær i Huseierne i en kommentar.

- Men på vegne av landets boligeiere hadde vi ønsket at den urettferdige og usosiale eiendomsskatten ble avviklet helt, sier Morten A. Meyer, generalsekretær i Huseierne i en kommmentar.

98 kommuner må senke eiendomsskattesatsen

Huseiernes analyse av eiendomsskattesatsene for 2019 viser at:

• 60 kommuner har over 5 promille i eiendomsskatt - og må senke eiendomsskatten fra 2020 - i tillegg til å senke eiendomsskatten til fire promille i 2021.
  • 38 kommuner har i dag mellom fire og fem promille i eiendomsskattesats, og må senke satsen fra 2021.

Frykter at kommunene ikke følger opp

Huseiernes Morten A. Meyer er bekymret for at ikke kommunene følger opp regjeringens intensjoner.

Innbyggerne i de kommunen der eiendomsskattesatsen settes ned vil kunne oppleve at de må betale mer i eiendomsskatt, mener han:

- Dette kan skje gjennom at kommunene retakserer boligene eller fjerner eventuelle bunnfradrag, forteller Morten Andreas Meyer.

Meyer håper likevel at kommunene følger opp regjeringens intensjoner:

- En ny undersøkelse vi i Huseierne har gjort viser at mange kommuner i dag har eiendomsskatt, selv om de har frie inntekter som er over gjennomsnittet av norske kommuner. Derfor vil man kunne klare seg godt med lavere eiendomsskatt og bedre prioriteringer, mener Meyer.

[Priv til red: Huseierne har full liste over kommunene som må senke eiendomsskattesatsene på sine hjemmesider. Denne listen kan brukes helt eller delvis mot kreditering. Se listen her ]

Om Huseierne

Huseierne

Huseierne er en landsomfattende forbrukerorganisasjon for norske boligeiere. Våre 225.000 medlemmer bor i hus, leiligheter, sameier, borettslag og gårdeiere. Huseierne ivaretar norske boligeieres lokale og rikspolitiske bolig- og eiendomsinteresser. Forbundet yter juridisk, byggteknisk og økonomisk rådgivning til medlemmene.

Følg saker fra Huseierne

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Huseierne på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Huseierne