REDDER MADRID MED ELEKTRISKE SCOOTERE

Madrid er en av Europas mest forurensede byer. Nå bidrar ACCIONA med tiltak for å forbedre luftkvaliteten og redusere forurensingen. Selskapet plasserer ut 1000 elektriske scootere som vil kjøre på 100 % fornybar elektrisitet.

Bilkjøringen i Madrid begrenses kraftig fra myndighetenes side. Strenge reguleringer begrenser tilgangen for bilkjøring i byen for de bilene som forurenser mest, og maksfarten i mange gater reduseres kraftig.

ACCIONA er opptatt av hvordan man praktisk kan løse utfordringen, men fremdeles sørge for at folk kommer seg dit de skal rundt i sentrum på en effektiv og mer miljøvennlig måte. Selskapet investerer derfor i bærekraftig transports gjennom ACCIONA Mobility, og plasserer ut 1000 elektriske scootere rundt om i byen, ikke ulikt «bysykkel»-konseptet man i Norge er kjent med i landets større byer.

Scooterne er ladet med 100% sertifisert, fornybar elektrisitet. Appen du bruker for å bruke scooterdelingstjenesten forteller deg også hvor mye CO2-utslipp du har bidratt til å redusere ved å velge en miljøvennlig elektrisk scooter sammenlignet med bensin- eller dieselbil.

HVORDAN TJENESTEN FUNGERER

Brukerne registrerer seg via ACCIONA sin app eller nettside. Appen viser hvor scooterne er, og brukerne betaler per sekund kjøretid. Tjenesten er foreløpig tilgjengelig innenfor Madrids “Ring 1”. Det er 24-timers kundeservice, og en gratis telefontjeneste ved spørsmål eller hendelser. Vedlikehold og batteriskift utføres av ACCIONA Mobility.

HVORFOR ACCIONA?

ACCIONAs satsing på kjøretøydeling er i tråd med selskapets ønske om å støtte bærekraftige løsninger knyttet til infrastruktur, spesielt innen transport, og å bidra til å redusere CO2-utslipp, forbedre livskvaliteten i byer, elektrifisere økonomien og fremme alternative transportmidler. ACCIONA har valgt å gjøre dette under eget merkenavn for å kunne være i direkte dialog med sluttbrukerne av transporttjenesten.

ACCIONA er en ledende leverandør av bærekraftige infrastrukturløsninger og fornybare energiprosjekter over hele verden. Tjenestetilbudet omfatter hele verdikjeden,fra design og utbygging til drift og vedlikehold. Selskapet har over 37 000 ansatte i mer enn 40 land, og har forpliktet seg til å bidra til økonomisk og sosial utvikling i de samfunnene selskapet arbeider. ACCIONA har som mål å være ledende i overgangen til en lavkarbonøkonomi gjennom å jobbe etter kriterier for kvalitet og innovasjonsprosesser, og på den måten oppnå effektiv ressursbruk og miljøhensyn i alle sine prosjekter.