Prisvekst i juni

OBOS-prisene i Oslo steg med 0,4 prosent i juni. Hittil i år har prisene for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området steget med 6,2 prosent.

Hagebyen 1 boligsameie. Foto: Jiri Havran

I juni var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området 63 401 kroner. Dette er en økning på 0,4 prosent i forhold til i mai i år og 3,9 prosent høyere enn i juni 2018.

– Med unntak av 2016 er dette høyeste vekst i juni siden 2009. I snitt har prisene falt 0,3 prosent i juni hvis vi ser perioden 2004-2018 under ett. Markedet virker å være balansert og med god aktivitet. Vi venter at høy sysselsetting og lønnsvekst vil veie opp for rentehevingene, og ser for oss ganske stabil prisutvikling, sier sjeføkonom Sissel Monsvold i OBOS.

For landet sett under ett var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger 54 955 kroner i juni. Dette er 0,4 prosent lavere enn i mai, og 2,2 prosent høyere enn i juni 2018. På landsbasis har prisene for OBOS-tilknyttede boliger steget med 4,0 prosent hittil i år.

I juni ble det foretatt 867 eierskifter mot 918 i mai og 906 i juni 2018.

Hagebyen 1 boligsameie. Foto: Jiri Havran

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 450 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.