NHO Mat og DrikkeNHO Mat og DrikkeNHO Mat og Drikke

Presseinvitasjon: MATGLEDE - Verdien av en norsk mat- og drikkenæring

Norsk mat- og drikkenæring produserer om lag 80 prosent av den maten vi alle spiser – til hverdag og fest. Hva som er god mat og riktig kosthold, debatteres daglig i mediene og over kjøkkenbord. NHO Mat og Drikke og NNN tar debatten til Arendalsuka!

I den norske matdebatten fremholdes begreper som «ekte», «naturlig» og «økologisk» som idealer, mens begreper som «industriproduksjon» og «industrimat» har blitt fyord.

Hva er egentlig ekte og naturlig mat, og hvordan definerer vi industriproduksjon?  Hvordan sikrer vi best trygge produkter, en effektiv og bærekraftig ressursutnyttelse og nok mat til en god pris?

Debattdeltakere:

Petter Haas Brubakk, Adm. dir. NHO Mat og Drikke

Jan-Egil Pedersen, Forbundsleder NNN

Bjørn Gimming, Nestleder Bondelaget

Håkon Mageli, Konserndirektør Orkla ASA

Bjarne Lagesen, Tillitsvalgt Nortura SA

Tone Bjørnestøl, Tillitsvalgt Tine SA

Birger Svihus, Ernæringsprofessor NMBU og forfatter

Camilla Andersen, Ernæringsfysiolog og forfatter

Møteleder: Petter Nome

Hva: Debatt om norsk mat- og drikkeproduksjon

Hvor: Teltscenen Arendalsuka

Når: Tirsdag 16. august kl. 14.00 – 15:15.

Det serveres mat og drikke!

Pressekontakter:

Nina W. Skarbø, NHO Mat og Drikke, tlf. 481 05 550

Bente Birkeland, NNN, tlf. 900 51 026

OM NHO Mat og Drikke:
NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk forening for virksomheter innen mat-, drikke- og bionæringen, tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.500 virksomheter over hele landet. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting. Foreningen ble etablert i 2015.

Om Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN):
NNN ble stiftet 1. november 1923 og ble tilsluttet Landsorganisasjonen i Norge (LO) samme år. Forbundet har nærmere 30.000 medlemmer og viktigste oppgave er å oppnå gode lønns- og arbeidsvilkår for medlemmene. NNN organiserer blant annet produksjons-, vedlikeholds- og transportansatte i matindustrien, som er er landets nest største industri.