Presseinvitasjon: Markering for flertall for en times fysisk aktivitet daglig på 1.-10. trinn

Regjeringen blir nå presset av Stortingsflertallet til å innføre en times fysisk aktivitet daglig i grunnskolen. En rekke organisasjoner møter opp i Vandrehallen mandag kl 12.30 for å markere støtte til innstillingen.

ØNSKES VELKOMMEN: Det er bred støtte til innstillingen om å innføre minst en times fysisk aktivitet daglig i grunnskolen. Foto: Joe Urrutia

Stortingsflertallet framkommer av innstillingen fra Helse- og omsorgskomiteen torsdag.

Minst en time fysisk aktivitet daglig har svært positive helseeffekter, i tillegg til å ha en fordelaktig innvirkning på læringsutbyttet og sosiale relasjoner elevene imellom.

Høyre forsøker gjennom media å svekke forslaget før avstemming i Stortingssalen neste uke.

En rekke organisasjoner møter opp i Vandrehallen mandag kl 12.30 for å markere støtte til Stortingsflertallet for en times fysisk aktivitet daglig i skolen.

Representanter fra alle partiene vil stille, og det blir overrekkelse av kurver med grønnsaker og frukt, samt hilsen fra friluftslivsorganisasjonene.