Presseinvitasjon grunnsteinsnedleggelse Nye Deichmanske hovedbibliotek.

Oslos ordfører og byrådsleder legger ned grunnsteinen for Nye Deichmanske hovedbibliotek sammen med barn fra Oslo, fredag 3. februar. Illustrasjon Lund Hagem/ Atelier Oslo / Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Oslo kommune ved Kultur- og idrettsbygg har nådd en viktig milepæl i prosessen frem mot et nytt hovedbibliotek i Bjørvika. Grunnarbeidene var ferdig i fjor, og nå skal vi feire at en av Oslos viktigste kulturinstitusjoner er i ferd med å reise seg. Grunnsteinen til det som vil bli et smykke i et urbant landskap legges ned under en minneverdig seremoni fredag 3. februar.

• Tid: Fredag 3. februar kl. 12.00 Merk! Oppmøte kl. 11.30
  • Sted: Byggeplassen nord for Den Norske Opera og Ballett (adgang fra Operagata).(Adgang fra P-plassen syd for Den Norske Opere&Ballett).
  • Påmelding: innen 2.februar kl 12 til  froydisskattum@kid.oslo.kommune.no

Program:

• Byggherre og direktør Eli Grimsby i Kultur- og idrettsbygg ønsker velkommen.
  • Taler ved byrådsleder Raymond Johansen og ordfører Marianne Borgen.
  • Prolog til det nye biblioteket ved forfatter Lars Saabye Christensen.
  • Kunstneriske innslag ved Valkyrien Allstars og utdrag fra danseforestillingen Spoiler.
  • Fem ulike forfattere, blant annet Erlend Loe og Mahmona Kahn, vil lese utdrag fra sine bøker, og byggeplassen vil bli «fylt med litteratur» når gjestene ankommer.
  • Ordfører Marianne Borgen og byrådsleder Raymons Johansen legger ned grunnsteinen sammen med barn fra Oslo.

Skreddersøm fra første kubikkmeter betong

Nye Deichmanske hovedbibliotek begynner for alvor å gjøre seg synlig i Bjørvika. Prosjektet har støpt ferdig gulvet i andre etasje og strekker seg rundt 8 meter over bakkenivå. Under utfordrende grunnforhold, har prosjektet boret 290 pæler gjennom vann og løsmasser og forankret dem i fast fjell. Pælene har en lengde på mellom 40-60 meter. Samtidig er 35 000 kubikkmeter med masse gravd ut for å gjøre plass til kjelleren som ligger om lag 3 meter under havnivå.

Det nye biblioteket i Bjørvika er et særdeles spennende og utfordrende prosjekt som stiller store krav til detaljplanlegging, koordinering og gjennomføring. Alle de fem etasjene samt kjelleren i bygget er ulike og ingen vinkler er rette. Det nye hovedbiblioteket, som vil åpne i 2020, er skreddersøm fra første kubikkmeter betong.

Moderne kunnskapsarena for alle

Nye Deichmanske hovedbibliotek er et unikt og ambisiøst prosjekt som inngår som en del av Oslo kommunes byutviklingsprosjekt i Bjørvika. Sammen med det Nye Munchmuseet er byggingen av Nye Deichmanske hovedbibliotek Oslo kommunes største satsing på kulturbygg noensinne.

Biblioteket skal være ledende i utviklingen av det moderne folkebiblioteket og en sterk attraksjonsfaktor. Det skal være en tydelig profilert kulturinstitusjon av høy kvalitet og med lav terskel, og en viktig kilde til kunnskap og kultur for et bredt publikum.

Det nye hovedbiblioteket i Bjørvika skal tilby store selvbetjente mediesamlinger, opplevelser og rom for bruk av teknologi og ressurser som skal inspirere og hjelpe Oslos befolkning til å delta aktivt i samfunnet og kunne lære nye ting hele livet gjennom.

Biblioteket har som ambisjon å holde åpent alle årets dager og bli et fellesrom som alltid er tilgjengelig for alle i Oslo. Rundt 10 000 kvadratmeter står til disposisjon for publikum som blant annet får tilgang til lesesaler, studieceller, utstillinger, tidsmessig informasjonsteknologi, barneavdeling samt to store saler for debatter, film og konserter.

Fakta om bygget

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Arkitekt: Lund Hagem Arkitekter /Atelier Oslo AS
  • Bruttoareal: 19 600 m2
  • Funksjonsareal: 13 560 m2
  • Antall etasjer: 5, med innskutte mesaniner og full kjeller
  • Byggeperiode: 2014 – 2019
  • Biblioteket åpner: 2020
  • Besøkstall:2 000 000/ år
  • Miljø og energi: Energivennlig passivhus og 50 prosent reduksjon i Co2 utslipp i forhold til dagens byggepraksis. Bygget er et FutureBuilt-prosjekt og støttes av Enova SF.

Alle bilder til fri bruk for presse.

Det nye biblioteket vil åpne for publikum i 2020. Illustrasjon Lund Hagem/ Atelier Oslo / Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Nye Deichmanske hovedbibliotek har fått gulv i 2. etasje og rager nå 7,5 meter over bakken i Bjørvika. Foto Jiri Havran/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
Nye Deichmanske hovedbibliotek er et unikt og utfordrende byggeprosjekt, som har vært skreddersøm fra første kubikkmeter betong. Prosjektet stiller store krav til detaljplanlegging, koordinering og gjennomføring. Foto Jiri Havran/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.