PRESSEINVITASJON: Dolk inntar Oslo og Galleri Brandstrup

Bergenseren Dolk har forlatt gatekunsten og tatt steget inn i billedkunstens verden. Torsdag 27. april inntar han Oslo og Galleri Brandstrup med 12 nye arbeider i utstillingen ”Feint”.

Dolk er et pseudonym. Kunstneren har alltid holdt sin identitet hemmelig, men fortalte i et intervju i 2004 at han kommer fra Bergen, og er født i 1979.

Dolks verker kan sees på vegger og museer i en lang rekke byer, inkludert New York, Tokyo, Barcelona og Melbourne. Dolk har for lengst tatt steget inn i kunstgallerier og auksjonshus, og alle hans utstillinger er blitt utsolgt på rekordtid.

-Vi er svært stolte av å kunne vise frem Dolk i vårt galleri. Dette kunstneriske fenomenet, og han overgang til billedkunsten, representerer noe av det mest spennende som har skjedd i norsk kunst på veldig mange år, sier gallerist Kim Brandstrup.

Men Dolk har ikke helt forlatt gata. I utstillingen ”Feint” på Galleri Brandstrup viser han sin minimalistiske tilnærming til overmaling vs. spraymaling i et samspill mellom motstridende elementer fra gaten, ispedd referanser fra noen av verdens mest kjente, ekspresjonistiske malere.

I mai fjor skrev Aftenpostens anmelder Kjetil Røed at ”Dolk leverer en overbevisende kunstdebut”, da utstillingen ”Rip on” åpnet på Galleri S.E. i Bergen. ”Dolk håndterer overgangen fra gatekunsten til billedkunsten med eleganse og konseptuell følsomhet”, skrev anmelderen.

Praktisk informasjon til redaksjonen:

Åpning:                  Torsdag 27. april klokken 19.00

Sted:                        Galleri Brandstrup, Tjuvholmen, Oslo

Utstillingen varer til 20. mai. Dolk vil ikke være til stede på selve åpningen av utstillingen.

Se også www.dolk.no og www.brandstrup.no

For ytterligere informasjon, kontakt gjerne

Om Galleri Brandstrup

Galleri Brandstrup
Tjuvholmen allè 5

22545454http://www.brandstrup.no/

Galleri Brandstrup Oslo was founded by Kim Brandstrup and Marit Gillespie in 2000 at the historic site of Madserud Gård on Skøyen in Oslo. In March 2010 we were the first gallery to move to Oslo’s new gallery district, Tjuvholmen, where we are still located.

Our stall of artists includes a selection of the driving forces within Nordic contemporary art. Additionally we pride ourselves on working with some of today’s most groundbreaking and internationally renowned artists, such as representing Marina Abramović and Joseph Kosuth in Scandinavia, a result of our close collaboration with the Sean Kelly Gallery in New York. Our artists are selected with conviction, based on their unique conceptual and visual expression. The gallery displays monthly exhibitions. We also organize projects and shows with museums and other galleries, besides participate in art fairs; the past years we have been showing at The Armory Show and Art Brussels. In 2011, Brandstrup organized an exhibition by Mark Quinn, alongside White Cube Gallery in London and Kistefos Museum. We have displayed solo exhibitions with John Baldessari and Kohei Yoshiyuki in joint efforts with Sonnabend Gallery, Marian Goodman Gallery, Turid Meeker Contemporary Art and Yossi Milo.

The gallery has gained expertise in providing contemporary art in public and private spaces on commission. We emphasis on site-specific and thematic alteration, in collaboration with in stall and out sourced artist. Our projects are dedicated to art as an expression of human creativity, which is consequently a significant factor in our experience of our everyday life. The essential components in our commissioned projects are planning and production, with a consistent quality control throughout the process. We work in close collaboration with our artists, the clients and potentially architects, interior designers and landscapers.

In 2014, Galleri Brandstrup along with Eli Lilleng Ertvaag formed BGE Art Projects in Stavanger, Norway. BGE Art Projects provides contemporary art consultancy to companies, public and private collectors. Please visit www.bgeart.com for further information.

Følg saker fra Galleri Brandstrup

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Galleri Brandstrup på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Galleri Brandstrup