Presseinvitasjon - Oslo kommune starter å rive Jordal Amfi 26. januar

Jordal Amfi er ved veis ende. Siste kamp er spilt og innvendig er Oslos fordums hockeystolthet i ferd med å bli strippet og miljøsanert. Nå er det klart for å gå løs med større maskiner på selve bygningskroppen. Med byrådsleder Raymond Johansen bak spakene, vil en 64 tonns fossilfri gravmaskin med 30 meter lang arm ta de første jafsene torsdag 26. januar kl. 12.
Nye Jordal Amfi skal bli Oslos hovedarena for ishockey. Anlegget skal gi meroppevelser til både utøvere og publikum og være en selvsagt og foretrukken arena for landskamper i fremtiden. Illustrasjon Hille Melbye Arkitekter/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Rives i seks uker

Rivningen av den legendariske hockeyhallen starter ved inngangspartiet, og gravmaskinen vil gradvis tygge seg gjennom betongen og gå videre innover i bygget. Parallelt blir vaierne som holder taket på hallen oppe kuttet, og taket gradvis revet. Når hele taket er revet, vil gravmaskinen gå løs på tribunene. Det vil ta rundt 6 uker å jevne Jordal Amfi med jorda.

Bredde- og eliteanlegg

Nye Jordal Amfi skal bli Oslos hovedarena for ishockey. Anlegget skal gi meroppevelser til både utøvere og publikum og være en selvsagt og foretrukken arena for landskamper i fremtiden. Den nye hallen skal, i likhet med dagens hall, være en ishall for både elite- og breddeidretten. Hallen skal utformes med arealer for publikum, daglig drift, servering, møtevirksomhet, øvrige idrettsfunksjoner og media.

Gammel sjel i nytt bygg

I tillegg til å være et byklenodium i Oslo har Jordal Amfi for mange nærmest vært et nasjonalanlegg. For å bevare noe av æraen fra det tradisjonsrike anlegget som sto nyreist og stolt frem under Oslo-OL i 1952, er flere av arkitekturgrepene som har gjort det opprinnelige amfiet unikt videreført i det nye, blant annet en nytolkningen av den asymmetriske buen over garderobebygget. Utformingen av det nye hallrommet kommer til å minne om den unike tribuneformen i den gamle hallen, selv om den nye tribunen skal være slakere enn den gamle.

Fakta om Nye Jordal Amfi

• Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF
  • Entreprenør: NCC Norge AS
  • Arkitekt: Hille Melbye
  • Bruttoareal: Ca. 13 000 kvm
  • Bruksareal: Ca. 11 550 kvm
  • Tribuneplasser: Ca. 5 500 plasser
  • Antall tribunerader: 22
  • Antall plan: 4 stk. (de to øverste kan stenges av ved mindre arrangementer)
  • Miljø: Moderne prosessanlegg som reduserer energiforbruket til en tredel av dagens forbruk. Grønt tak med solcellepanel. Fossilfri anleggsplass
  • Planlagt ferdigstillelse: September 2018

Animasjonsfilm nye Jordal Amfi innvendig

Animasjonsfilm nye Jordal Amfi eksteriør

Illustrasjoner og filmer til fri bruk for presse, kreditering: Hille Melbye Arkitekter/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Hallen skal utformes som en moderne arrangementshall med blant annet arealer til publikum, servering, daglig drift og møtevirksomhet. Illustrasjon Hille Melbye Arkitekter/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.
Den nye ishallen bygges for både elite- og breddeidretten, og vil ha rundt 5 500 tribuneplasser. Illustrasjon Hille Melbye Arkitekter/ Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

21 80 21 80http://www.oslo.kommune.no/kid

Kultur- og idrettsbygg Oslo KF har ansvar for å prosjektere, bygge, forvalte og drifte kulturbygg og idrettsanlegg i Oslo. Våre arenaer legger rammene for aktivitet og opplevelser for byens befolkning og tilreisende. I eiendomsporteføljen ligger blant annet Jordal Amfi, Deichman Bjørvika, Holmenkollen nasjonalanlegg, Bislett stadion, Frognerbadet og Vigelandmuseet. De største byggeprosjektene er det nye Munchmuseet og det nye Tøyenbadet.

Kultur- og idrettsbyggs visjon er: Bygg for små og store øyeblikk.

Følg pressemeldinger fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kultur- og idrettsbygg Oslo KF