Posten Norge AS vokser utenfor Norge
Driftsinntektene i 1. halvår 2016 var 12 406 mill. kroner. Justert resultat (EBITE) var 221 mill. kroner, som er en nedgang på 93 mill. kroner sammenlignet med 1. halvår i fjor.
EBITE for 2. kvartal ble 203 mill. kroner, som er en økning på 121 mill. kroner fra 2. kvartal i fjor.
- Fremgangen i 2. kvartal skyldes at påsken i år falt i første kvartal. Konsernet har gjennomført en rekke kostnadsbesparende tiltak. Disse har gitt effekter fra 2. kvartal, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.
Øker i utlandet
Konsernets virksomhet utenfor Norge hadde samlede driftsinntekter på 4 706 mill. kroner i 1. halvår 2016, som var 473 mill. kroner, eller 11,2 prosent, høyere enn i tilsvarende periode 2015. Omsetningen utenfor Norge sto for 37,9 prosent av konsernets samlede inntekter, mot 34,1 prosent i 2015. Samarbeidet mellom Bring og Danske Fragtmænd skal videreutvikles fremover med fokus på internasjonalt gods inn og ut av Danmark.
Netthandel fra private fortsatte å øke. Konsernet hadde en vekst i samlet e-handelsvolum på 11 prosent de seks første månedene i år. Sterkest vekst var det i netthandelen fra utlandet.
Færre brev
Adressert brevvolum falt i 1. halvår med 10,6 prosent i Norge som følge av økt digitalisering. Størst var nedgangen fra bank og finans med 21 prosent, mens offentlige avsendere hadde en nedgang på 13 prosent.
Postens leveringskvalitet i 1.halvår for A-post fremme over natt var 87,4 prosent. 2,4 prosentpoeng bedre enn konsesjonskravet.
Mer digitalt
Mange virksomheter har knyttet seg til sikker digital postkasse, der Postens Digipost er det foretrukne valget for over 900.000 privatpersoner.
Som et ledd i å videreutvikle tjenestetilbudet og øke kundemassen innenfor digitale tjenester, har konsernet i juli gått inn som majoritetseier i det digitale designbyrået Netlife Research.
Sykefraværet siste 12 måneder var på 5,9 prosent, en forbedring på 0,2 prosentpoeng i forhold til foregående 12 måneders periode.
Presentasjonen kan følges som webcast her: http://www.kaltura.com/tiny/dntxu
Nøkkelord
Kontakter
Elisabeth Gjølmekonserndirektør kommunikasjon
Tel:+47 901 40 449elisabeth.gjolme@posten.noJohn Eckhoffpressesjef
Tel:+47 913 97 071john.eckhoff@posten.noBilder
Om Posten Norge
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige løsninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk, med Norden som hjemmemarked. Konsernet møter markedet med to merkevarer, Posten og Bring: Posten kjennetegner tilbudet til privatkunden, postkontornettet og den daglige postdistribusjonen til hele det norske folk. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden, og består av spesialister med spisskompetanse innenfor hvert sitt område.
Følg pressemeldinger fra Posten Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Posten Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Posten Norge
Grønt og blått frimerke markerer Oslo som europeisk miljøhovedstad26.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Blå fjord, grønn skog – og den europeiske miljøhovedstaden i midten.
Juleposten kom fram24.12.2018 12:00:00 CET | Pressemelding
Fra Postens terminaler over hele landet meldes det om rekordmange pakker i desember – og rent bord julaften.
Denne helgen MÅ du huske to ting15.12.2018 12:41:01 CET | Pressemelding
Fristen for å sende post som skal rekke frem til jul er i morgen, søndag. Og så må du hente pakkene dine så fort som mulig.
Mye julepost med digitale frimerker15.12.2018 08:45:00 CET | Pressemelding
For første gang kan juleposten sendes med digitale frimerker. Bare den siste uken er det skrevet hele 50.000 koder.
Posten vurderer ytterligere sentralisering13.12.2018 14:34:13 CET | Pressemelding
Fallet i brevvolumene skjer raskere enn noensinne, og Posten varsler ytterligere tiltak for å møte de økonomiske konsekvensene av dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom