Posten får ny robot

Posten Norge har valgt AVO Consulting til å levere chatbot til Postens kundeservice.
Den nye roboten skal blant annet jobbe her i Posthuset i Oslo. FOTO: Posten

I 2017 fikk Postens kundeservice sin første chatbot (chat robot) som hjalp kundene i julestria. Forsøket var så vellykket at Posten Norge valgte å utlyse konkurranse om en permanent løsning. Valget falt på det norske selskapet AVO Consulting som sammen med Boost.ai skal levere en chatbot som skal avlaste kunderådgiverne i kundeservice.

- På de travleste dagene før jul, opplever vi 30-40 prosent vekst i antallet kundehenvendelser. Mange av disse er spørsmål som kan besvares av en chatbot hele døgnet. Det frigjør tid for kunderådgiverne, som da løse mer komplekse saker, forteller direktør for Posten og Bring Kundeservice, Nora Steinvik.

Chatboten blir tilgjengelig mot slutten av året på Posten og Brings nettsider i Norge, Sverige og Danmark og skal hjelpe kundene på det lokale språket i tillegg til engelsk.

Den nye roboten skal blant annet jobbe her i Posthuset i Oslo. FOTO: Posten
Direktør for Posten og Bring Kundeservice, Nora Steinvik. FOTO: Nils Midtbøen / Posten