Pelsdyravviklingen: Endelig avgjørelse om kompensasjon lagt frem i dag

Det blir ingen utsettelse i avviklingen av pelsdyroppdrett i Norge. I dag ble den endelige planen for kompensasjon til pelsdyroppdrettere presentert av regjeringspartiene. Kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland er lettet over at regjeringen nå sørger for at omstillingen kan begynne.

Det var ingen selvfølge at dette skulle skje i dag. Arbeiderpartiet har varslet at de sammen med Senterpartiet ønsket å sende saken tilbake til departementet slik at avviklingen i praksis ble utsatt. Det får de ikke flertall for.

Kleveland, som er tilstede under pressekonferansen i dag, roser regjeringen for håndteringen av pelssaken.

– Regjeringen viser handlekraft i denne saken, når de nå sørger for at oppdretterne kan begynne omstillingen. Dette er vi og dyrevenner i hele Norge veldig takknemlige for.

Debatten om kompensasjonsordningen for pelsdyroppdretterne har gått høyt den siste tiden.

– Dyrevernalliansen er opptatt av at både dyr og oppdrettere blir ivaretatt under avviklingen. Vi er enige i at oppdretterne bør få støtte til avvikling og omstilling selv om de ikke har krav på det. Samtidig er man nødt til å forholde seg edruelig til sluttsummen. Det synes vi regjeringen nå gjør, sier Kleveland.

Regjeringen gjør på bakgrunn av alle tilbakemeldinger derfor mindre endringer i kompensasjonsordningen for å enda bedre imøtekomme kravet fra pelsdyroppdretterne:

• Det vil bli en individuell vurdering av gjelden som pelsdyroppdretterne har.
  • Kompensasjon til de over 62 år, slik som Dyrevernalliansen har foreslått.
  • 510 millioner er ikke absolutt ramme.
  • Det vil bli en økning i støtte til rivning av byggverk.

På tross av endringer og forsøk på trenering, vil nå avviklingen av pelsdyroppdrett i Norge gå sin planlagte gang. Innen 2025 skal alle pelsdyrfarmer i Norge være nedlagt, og Norge vil da føye seg inn i en lang rekke land som har gjort pelsdyrindustrien forbudt.

Kommunikasjonsrådgiver Kaja Efskind, mob 986 13 340
Kommunikasjonsleder Live Kleveland, mob 90 68 57 38

Kaja Efskind, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/14765536825/
Live Kleveland, portrett: https://www.flickr.com/photos/dyrevern/26044264731

Dyrevernalliansen hjelper dyrene som trenger det aller mest.