Virke

Påsken trakk matprisene ned

Del

Tall fra SSB viser at matprisene sank med 1,8 % fra februar til mars 2018. I samme periode steg det generelle prisnivået med 0,3 %. Det vitner igjen om sterk konkurranse i dagligvarebransjen, ifølge Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen

– Nok en gang viser tall fra SSB at matprisene har en svakere prisvekst enn konsumprisindeksen, altså det generelle prisnivået i Norge, forteller Størksen.

Årets påskepriskrig skiller seg fra tidligere år ved et sterkt fokus på sunne varer, som frukt og grønnsaker.

– Kampen om å vinne påskekundene gjorde at matprisene sank kraftig. Prisen på frukt gikk ned med hele 4,3 %. Samtidig ser vi en prisnedgang på nær alle varegrupper, slår Størksen fast.

Matprisene hadde en noe høyere oppgang enn vanlig i januar i år, mye på grunn av den økte avgiften på alkoholfrie drikkevarer samt sjokolade- og sukkervarer.

– Ser vi på de siste tolv månedene, har likevel matprisene økt mindre enn prisene for øvrig. Dette understreker igjen at konkurransen i dagligvaremarkedet er svært hard, avslutter Størksen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen
Last ned bilde

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsensgate 90
0230 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge, og representerer over 20 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet. Virke mener virksomheter lykkes best når verdiene skapes i samspill mellom arbeidsgiver og medarbeider.