Parade for truet frihet

Norske kommuner begrenser friheten til landets funksjonshemmede dag for dag. Åpenbare menneskerettigheter trues og står under press. Derfor er Stolthetsparaden viktigere enn noen gang.

Hva: Stolthetsparaden 2016, en markering for funksjonshemmedes frihet og likestilling.

Hvor: Oslo sentrum, fra Universitetsplassen til Jernbanetorget.

Når: Lørdag 18. juni klokka11.00.

Hvem: Funksjonshemmede, assistenter og andre støttespillere.

Funksjonshemmede med assistansebehov opplever kutt i assistansen og innskrenket bevegelsesfrihet. Funksjonshemmede med ønske om å leve og bo selvstendig, tvinges inn i institusjoner.

Som en motvekt til denne usynliggjøringen markerer vi oss som stolte, sterke og synlige i Stolthetsparaden. Stolthetsparaden er den største mønstringen av funksjonshemmede i Norge. I røde t-skjorter går vi nedover Karl Johans gate, og i år er hovedparolene «Riv institusjonene», «Assistanse er løsningen» og «Stolte assistenter».

Vi er imot institusjoner fordi funksjonshemmede, som alle andre, selv skal få velge hvor vi skal bo, hvem vi skal bo sammen med og hva som skal være våre hverdagsaktiviteter. Likevel velger flere kommuner å plassere oss sammen, med felles tjenester og aktiviteter.

Vi mener at assistanse er løsningen fordi Borgerstyrt/Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) lar oss selv velge hvem som skal assistere oss, hva de skal assistere oss med, når og hvor. Det gjør oss til selvstendige individer.

Vi ønsker stolte assistenter med en bevissthet om at de gjennom jobben sin bidrar til vår likestilling, og som blir godt ivaretatt som arbeidstakere.

Arrangementet starter med åpningsappell på Universitetsplassen ved Ulobas daglige leder Vibeke Marøy Melstrøm.

På Jernbanetorget skal disse holde appell:

Ann Kristin Krokan, politisk leder i Uloba – Independent Living Norge SA

Marianne Knudsen, leder i Norges Handikapforbunds Ungdom i Trondheim

Berit Vegheim, daglig leder i Stopp diskrimineringen

Ingjerd Hansen, seniorrådgiver i Oslo politidistrikt

Vi deler også ut Stolthetsprisen, som hvert år går til en eller flere personer som har gjort en spesiell innsats for funksjonshemmedes likestilling.

Kommunikasjonsrådgiver Helge Olav H. Ramstad, telefon 46808111, epost hra@uloba.no.

Uloba – Independent Living Norge SA er en ideell organisasjon etablert som et samvirke. Vår politiske visjon er en verden der funksjonshemmede har frihet til livsutfoldelse, og deltar på alle samfunnets arenaer. Visjonen er grunnlaget for Ulobas BPA, som vi har utviklet til et verktøy for funksjonshemmede med assistansebehov som velger å ta ansvar og styring over sitt eget liv. Ulobas BPA gir optimal frihet og samfunnsdeltakelse. Uloba – Independent Living Norge SA har over 1300 medlemmer og forvalter arbeidsgiveransvaret for nærmere 6000 assistenter. Vi er landsdekkende med hovedkontor i Drammen.