Pål Njølstad tildeles Diabetesforbundets forskningspris

Diabetesforbundets forskningspris er en helt ny pris til fremragende diabetesforskning, og professor Pål Njølstad vant prisen for sitt banebrytende arbeid innen genetiske diabetesvarianter.

Njølstad er professor i pediatri ved Universitetet i Bergen og barnelege ved Haukeland universitetssykehus. Han tildeles prisen for sin forskning på genetiske mekanismer og epidemiologi ved diabetes hos barn gjennom 20 år.

Prisen på 100.000 kroner ble høytidelig utdelt på Verdens diabetesdag 14. november i Universitetets aula i Oslo.

- Dette er en stor anerkjennelse og tillit, og en stor oppmuntring til å forske videre, sa Njølstad etter å ha mottatt prisen.

Øker forståelsen for «genetisk diabetes»

Njølstads forskningsfunn om at barn med nyfødtdiabetes og genmutasjoner kan bytte ut insulininjeksjoner med sulfonylurea-tabletter, var et gjennombrudd som har forandret klinisk praksis og behandlingen til en rekke pasienter. Det er også Njølstad fremragende arbeid i økt kunnskap og innsikt i monogen diabetes, MODY, som gjør at han tildeles prisen. Han har blant annet funnet at MODY er vanligere enn antatt, og misoppfattes ofte som diabetes type 1. Professor Pål Njølstad startet det velkjente MODY-registeret i 1998, og han står også bak KG Jebsens Senter for diabetesforskning ved Universitet i Bergen.

Ønsker mer forskning

Den nye forskningsprisen fra Diabetesforbundet er opprettet for å hedre, inspirere og motivere til mer diabetesforskning i Norge.

- Det forskes mindre på diabetes i Norge enn i våre naboland, men til gjengjeld holder den norske forskningen svært høy kvalitet. Vi ønsker at norsk diabetesforskning kan vokse i årene som kommer, og at den kan fortsette å produsere viktige funn for personer med diabetes, sa generalsekretær i Diabetesforbundet, Bjørnar Allgot under tildelingen.