Nei til atomvåpen

OSLO AP VIL FORBY ATOMVÅPEN

På sitt årsmøte i dag fattet Oslo Arbeiderparti et vedtak der det heter at Norge må slutte seg til det internasjonale FN-vedtaket om å forby atomvåpen.

Etter lange FN-forhandlinger vedtok 122 land å forby atomvåpen i juli i fjor. Norge deltok ikke i forhandlingene – og daværende utenriksminister Børge Brende karakteriserte forbudsvedtaket som urealistisk populisme.

Uttalelsen fra Oslo Arbeiderparti i dag ble vedatt med 164 mot 157 stemmer og lyder:”...Norge skal slutte seg til det internasjonale atomvåpenforbudet vedtatt i New York i juli 2017”

Det var Vidar Birkeland,  leder av Oslo Nei til atomvåpen, som fremmet forslaget under årsmøtet.

- Jeg er meget glad for vedtaket, sier han. - At Oslo AP nå støtter det internasjonale atomvåpenforbudet er en stor seier for det klare flertallet som ønsker at Norge skal undertegne traktaten.

Vidar Birkeland
Leder av Oslo Nei til Atomvåpen

Sara Nes
Daglig leder av Nei til Atomvåpen

Stine Rødmyr
Styreleder i Nei til Atomvåpen

Om Nei til atomvåpen

Nei til atomvåpen
Fredshuset, Møllergata 12

918 70 774http://neitilatomvapen.no

Nei til Atomvåpen (NTA) arbeider for nedbygging av alle atomvåpen og for et forbud mot atomvåpen. NTA er også mot atomkraft.

NTA er en landsomfattende og partipolitisk uavhengig organisasjon, og samler alle som støtter organisasjonens formål. NTA tar initiativ til kampanjer rettet til den norske befolkningen, politikere, fagforeninger og andre organisasjoner. Det skjer ofte i samarbeid med andre. Vi arbeider for at Norge skal støtte forslag i FN og andre internasjonale organer om nedbygging og forbud mot atomvåpen. Vi ønsker at Norge skal ta et standpunkt mot atomvåpen også i vår egen militærallianse.

Følg saker fra Nei til atomvåpen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nei til atomvåpen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nei til atomvåpen