Omstillingsbarometer og vekstbedrifter under Arendalsuka

Lansering av rapportene "Omstillingsbarometer 2018" og "Fra start-up til scale -up" er blant arrangementene til Abelia under Arendalsuka 13. - 18. august.

Abelia er ansvarlig for en håndfull av de mange hundre arrangementene som holdes i sørlandsbyen i løpet av en hektisk uke.

– Tirsdag 14. august blir den store dagen for Abelia under Arendalsuka. Da arrangerer vi fem ulike arrangementer i Telenors telt og presenterer to nye rapporter, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia.

Den tredje utgaven av Abelias Omstillingsbarometer skal fortelle hvordan Norge gjør det i forhold til andre land på områder som er viktige for omstilling.

– Som tidligere år har Ny Analyse gjennomført undersøkelsen som viser hvor godt vi gjør det innen humankapital, entreprenørskap, forskning, innovasjon og digitalisering. Dette er områder hvor Norge må score høyt for å lykkes med omstillingen, sier Haugli som er svært glad for at arbeidsminister Anniken Hauglie kommer for å diskutere barometeret.

Abelia lanserer også rapporten "Fra startup til scaleup" som gir en indikasjon på hvor gode Norge er på å legge til rette for vekstbedrifter og skape nye arbeidsplasser i privat sektor. På dette arrangementet stiller næringsminister Torbjørn Røe Isaksen for å fortelle om regjeringens arbeid.

– Norge er eneste nordiske land som har større tilgang på vekstbedrifter enn tilgang på vekstkapital til disse. Sverige investerer seks ganger mer, mens Danmark og Finland investerer dobbelt så mye. I tillegg vet vi at oppstartsbedriftene står for 63 prosent av jobbskapingen i privat sektor. Det er ingen tvil om hvilket enormt potensial som ligger i å legge til rette for vekstbedrifter, sier Haugli.

I tillegg til egne arrangementer for de to rapportene, arrangerer Abelia også et møte om digital kompetanse sammen med IKT-Norge, Tekna og NITO, og et møte om hvordan lek er veien til innovasjon sammen med Utdanningsforbundet.

– Og så blir det selvsagt Abelia-vorspiel før partilederdebatten på kvelden. Der stiller vi spørsmålet om velferdsstaten er bærekraftig. Vi er svært glade for at nåværende statsråder kommer til våre møteplasser for å diskutere våre politiske saker, og at tidligere statsråder kommer til vårt vorspiel for å reflektere over velferdsstatens fremtid, sier Haugli.

Abelias arrangementer som arrangeres i Telenors Arena i Nygaten 4 (inng. fra Vestre gate):

Tirsdag 14.08.18 kl. 08.30 - 10.00

Lansering av Omstillingsbarometer 2018

Hvordan er Norge rustet for å møte en fremtid uten oljesektoren som en dominerende vekstmotor? Vi lanserer for tredje år på rad vårt omstillingsbarometer som viser hvordan Norge gjør det i forhold til andre land på områder som er viktige for omstilling; humankapital og kompetanse, entreprenørskap, forskning og innovasjon og digitalisering.

På arrangementet vil vi legge frem funnene og overrekke årets barometer til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H).

Program:

08:30 Velkommen

Styreleder i Abelia og administrerende direktør i Sweco Norge, Grete Aspelund.

08:35 Presentasjon av Omstillingsbarometer 2018

Terje Strøm (NyAnalyse) og Håkon Haugli (Abelia) presenterer hovedfunn fra rapporten.

08:55 Kommentarer til Omstillingsbarometer 2018

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H), administrerende direktør John-Arne Røttingen i Norges forskningsråd og konsernsjef Sigve Brekke i Telenor kommenterer hovedfunnene i Omstillingsbarometer 2018.

09:10 Hvordan selge omstilling til folket?

Claus Sonberg (Zynk) går gjennom en stordataanalyse som viser at omstillingsbudskapet ikke nødvendigvis går hjem hos folk flest.

09:25 Hva viser vår digitale temperaturmåler?

Kommunikasjonsdirektør Gry Rohde Nordhus (Siemens) presenterer hovedfunnene i Siemens digitale temperaturmåler som oppspill til debatt.

09:35 Debatt

Samtale mellom arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H), administrerende direktør John-Arne Røttingen (Norges forskningsråd), konsernsjef Sigve Brekke (Telenor) kommunikasjonsdirektør Gry Nordhus (Siemens), administrerende direktør Kimberly Lein-Mathisen (Microsoft).

Tirsdag 14.08.18 kl. 10.30 - 12.00

Hvordan skaper vi nye jobber?

Norge må velge om vi skal være et filialland eller en scale -up nasjon. Vi har spurt bedriftene hvilke hindre de møter når de skal vokse og lanserer rapporten "Fra start-up til scale -up". Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og bedriftsledere kommer til debatt om hvordan vi skal skape nye jobber i privat sektor.

10.30 Velkommen ved Daniel Ras-Vidal (Abelia) og Rikke Eckhoff Høvding (NVCA).

10:35 Håkon Haugli i Abelia presenterer rapporten "Fra start-up til scale-up".

10.55 Scale-up-reisen til Appear.in ved gründer Ingrid Ødegaard.

11:15 Innlegg ved næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

11.25 Panelsamtale: Er Norge et filialland eller scale-up-nasjon?

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), stortingsrepresentant Espen Barth Eide (Ap), konserndirektør Berit Svendsen (Telenor Skandinavia), administrerende direktør Håkon Haugli (Abelia), gründer og administrerende direktør Ingrid Ødegaard (Appear.in) og CEO Ingrid Akay (Hadean Ventures).

11.55 Oppsummering ved Daniel Ras-Vidal.

Tirsdag 14.08.18 kl. 12.30 - 14.00

Digital kompetanse i en digital tid - hvordan lykkes vi?

Samfunnet digitaliseres raskt og kompetansepolitikken er vesentlig for å utnytte muligheter og møte utfordringer fremover.

Vi spør:

• Hvordan kan Norge bli verdensledende i den digitale utviklingen?
  • Har vi virkemidlene og tiltakene for å vinne i den globale konkurransen?
  • Har vi kompetansen som trengs i næringslivet og som befolkning for å møte den digitale fremtiden?

Du møter:

• Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H)
  • Stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg (Ap)
  • Rektor ved NMBU og leder av UHR, Mari Sundli Tveit
  • CEO Abraham Foss i Telia
  • Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah C. J. Willand i TV2
  • Moderator: Erik Aasheim

Tirsdag 14.08.18 kl. 16.30 - 18.00

Kan lek i skolen forberede barna på fremtidens arbeidsliv?

Gjennom lek tilegner barn seg kunnskap om verden – de undersøker, eksperimenterer og oppdager sammenhenger. Leken krever også de egenskapene næringslivet i økende grad etterspør, som nysgjerrighet, kreativitet og evne til problemløsning. Abelia og Utdanningsforbundet inviterer til en spennende ettermiddag om lekens plass i fremtidens utdanning.

16:30 Velkommen

Administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia og leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet.

16:40 Hva kan forskningen fortelle om betydningen av barnas lek?

Innlegg ved førsteamanuensis i pedagogikk Maria Øksnes ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.

16.50 Er det viktig at barn får lov til å være kreative?

Innlegg ved læringsteknologi-gründer Nassima Dzair, InterBridge.

17.05 Debatt

Stortingsrepresentantene Martin Henriksen (Ap), Mathilde Tybring-Gjedde (H), Marit Strand (Sp) og Guri Melby (V). Ordstyrer er politisk rådgiver Anne Karin Sæther i Utdanningsforbundet.

17.40 Oppsummering

Håkon Haugli og Steffen Handal.

Tirsdag 14.08.18 kl. 19.30 - 23.00

Abeliavorspiel: Grillmat, debatt og partiledere på storskjerm

Vi diskuterer fremtidens velferdsstat med tidligere statsråder.

I fjor samlet vi over 200 personer til Abeliavorspiel før partilederdebatten under Arendalsuka. I år gjentar vi suksessen!

Den sterke veksten i oljeformuen har gjort det mulig å finansiere veksten i offentlig sektor frem til nå. Alle er enige i at dette ikke er bærekraftig. Handlingsrommet blir mindre, og vi vil stå i flere vanskelige prioriteringsdebatter. Vi har invitert tidligere statsråder for å diskutere hvilke grep dagens politiske ledere må ta for å sikre et bærekraftig velferdssamfunn i fremtiden:

• Bjarne Håkon Hanssen (Ap), tidligere landbruksminister (2000-2001), arbeids- og inkluderingsminister (2005-2008) og helse- og omsorgsminister (2008-2009). Er i dag partner og seniorrådgiver i rådgivningsselskapet Kruse Larsen.

• Bård Vegar Solhjell (SV), tidligere kunnskapsminister (2007-2009) og miljøvernminister (2012-2013). Er i dag generalsekretær i WWF Verdens naturfond.

• Vidar Helgesen (H), tidligere EØS- og EU-minister (2013-2015) og klima- og miljøminister (2015-2018). Er i dag norsk spesialrepresentant for det internasjonale høynivåpanelet for bærekraftig havøkonomi.

• Eldbjørg Løwer (V), tidligere arbeids- og administrasjonsminister (1997-1999) og forsvarsminister (1999-2000). Er i dag leder for Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget).

Program:

19:30 Mingling og grillmat

20:20 Velkommen

Ved Abelias styreleder Grete Aspelund (SWECO)

20:30 Samtale

Seniorforsker Simen Markussen ved Frischsenteret leder en samtale med de tidligere statsrådene Bjarne Håkon Hanssen (Ap), Bård Vegar Solhjell (SV), Vidar Helgesen (H) og Eldbjørg Løwer (V).

21.20 Partilederdebatten vises på storskjerm

Torsdag 14.08.18 kl. 16.00 - 18.00

Hvordan kan friskolene bidra til å skape fremtidens skole?

Norge er et av de landene i verden som bruker mest penger på skole. Likevel dropper nesten en av tre ut av videregående, og mange elever kan ikke lese, skrive og regne skikkelig når de er ferdig med grunnskolen. Vi mener friskolene i Norge sitter på verdifull kunnskap til hvordan fremtidens skole kan se ut. Vi innleder derfor til debatt og workshop med tema "Hvordan kan friskolene bidra til å skape fremtidens skole?"

Vi får besøk av:

• Ole Erik Almlid - Viseadministrerende direktør i NHO
  • Torstein Tvedt Solberg (Ap)
  • Åshild Bruun-Gundersen (Frp)
  • Henrik Asheim (H)
  • Hans Fredrik Grøvan (Krf)
  • Torkil Bjørnson - Leder for klyngeprosjektet i Kongsberg Innovation og styremedlem i Kongsberg International School

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi stiller med pizza.

Abelia er NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter med 2100 medlemsbedrifter og 48.000 ansatte over hele landet. Medlemmer omfatter bedrifter i blant annet IT, telekom, undervisning, forskning, konsulenttjenester, kreative virksomheter og interesseorganisasjoner.