Olav Thon Gruppen oppnådde et resultat på 2,3 milliarder kroner i 2017

Driftsinntektene var 10,9 milliarder kroner og resultatet før skatter økte til 2,3 milliarder kroner.

Illustrasjonen viser Diagonale-bygningene i Bjørvika som Olav Thon Gruppen eier sammen med HAV Eiendom AS. Bilde: Hav Eiendom/OTG/mir.no

– 2017 var et svært godt år for Olav Thon Gruppen, og konsernets resultat før skatter økte med nesten 40 % til 2,3 milliarder kroner. Dette er ny rekord. Resultatveksten kan forklares av flere ting, blant annet økte resultater fra boligprosjekter som er ferdigstilt, økte leieinntekter fra eiendommene, en betydelig resultatvekst i Thon Hotels og lavere finanskostnader, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Les årsrapporten til Olav Thon Gruppen her

Boligsalg og næringseiendom
Salgsinntekter fra boligprosjekter utgjorde 820 millioner kroner. Konsernets eksterne leieinntekter økte med 7 % til 4.541 millioner kroner. Økningen forklares både av ferdigstilte eiendomsprosjekter og en generell leievekst i eiendomsporteføljen.

Utleie av kontorlokaler ga en inntekt på ca. 760 millioner kroner, og dette utgjorde ca. 14 % av gruppens leieinntekter. Thon Eiendom tilbyr ca. 300.000 m2 kontorlokaler i Oslo sentrum.

Kjøpesenter
Ved årsskiftet eide Olav Thon Gruppen 78 kjøpesentre i Norge og Sverige og forvaltet 31 sentre for andre eiere.

Leieinntektsnivået i konsernets norske kjøpesentre økte i 2017 med 2 % til 2.800 millioner kroner. Butikkomsetningen økte med 1,0 % til 54,0 milliarder kroner, mens den organiske omsetningsveksten fra 2016 vurderes til ca. 2 %.

Leieinntektsnivået i konsernets 10 kjøpesentre i Sverige økte med 9 % til 630 millioner svenske kroner. Butikkomsetning i kjøpesentrene økte med 4,7 % til 13,3 milliarder svenske kroner.

Hotell
Thon Hotels er en hotellkjede med 11.338 rom fordelt på 80 hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam. Med høyere rompris og økt beleggsprosent både i Norge og Brussel, hadde Thon Hotels en betydelig resultatfremgang.

Les Olav Thon Gruppens årsrapport her

Les mer om Olav Thon Gruppen her

Ved starten av 2018 hadde OTG 98 kjøpesentre i eie og forvaltning i Norge og 11 i Sverige. I 2017 var den den samlede butikkomsetningen i Norge 67,0 milliarder kroner, og i Sverige 13,3 milliarder svenske kroner.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå har økt fra 27 millioner i 1983 til 2.910 millioner ved starten av 2018. Børsverdien har i den samme perioden økt fra 200 millioner kroner til 17,4 milliarder kroner.