Olabukseslips og olabuksetversover av gamle jeans

Du vet de gamle jeansene dine – de som enten er så slitte eller utdaterte at du ikke kan bruke dem lenger? Eller kanskje du bare har tatt vare på dem i håp om at de skulle passe igjen? Gir du dem til Fretex kan de få et helt nytt liv.
Foto: Vegard Hartman

At dine gamle jeans redesignes til noe annet, er særlig gunstig for planeten vår. Visste du at vi i snitt har syv par jeans i skapet? Og at det selges hele 1,3 milliarder nye jeans hvert eneste år? Når det i tillegg går nærmere 8000 liter vann til å produsere ett enkelt par jeans i vanlig bomull, sier det seg selv at et høyt jeans-forbruk ikke er bra for miljøet.

Både ved å gi bort olabuksene til gjenbruk og å kjøpe produkter som er redesignet til noe nytt og nyttig, bidrar du til å redusere unødvendige klimautslipp. Så enkelt er det.

Gir olabuksene nytt liv

I desember lanserte Fretex slips og tversoversløyfer som er redesignet fra nettopp dine gamle jeans, olabukser, denimbukser, ja – uansett hva du velger å kalle dem.

Når vi redesigner olabukser til slips og sløyfer, bruker vi så mye som 80 prosent av stoffet i buksa - på vrangen. De resterende 20 prosentene kan ofte ikke brukes på grunn av lommer, linning, sømmer eller områder som er ekstra slitt, har flekker eller er skjeve. Derfor er det ca. ett og et halvt slips, og inntil fire tversoversløyfer som kommer ut av et par jeans.

Olabukseslips produseres i Norge og Romania

Produktene produseres av mennesker i Fretex Redesign som er på vei tilbake til arbeidslivet. De er designet av Ecomake (Kristine Lundteppen, Malin Kaashagen og Vanessa Brokstad).

På de tre redesign-avdelingene i Oslo, Drammen og Fredrikstad produseres 70 prosent av olabukseslipsene- og sløyfene, mens 30 prosent blir laget i Romania. Der har Frelsesarmeen, ved hjelp av EØS-midler, satt opp to systuer som skal gå til å bekjempe fattigdom blant romfolk. Det er Fretex Redesign i Norge som fysisk har satt opp og lært opp disse systuene.

Resultatene av dette redesign-prosjektet, olabukseslipsene og tversoversløyfene, finner du i Fretex-butikkene og i Fretex sin egen nettbutikk.

DIY - Lag ditt eget olabukseslips!

I desember kan du få kjøpte olabukseslipsene i alle våre Fretexbutikker og i nettbutikken. Du kan også lage slipset selv. Her viser vi deg hvordan. Mønster.