Økt sommerkapasitet mellom Sør-Korea og Norge

Interessen for Norge som feriedestinasjon øker for sørkoreanske reisende. Nå kan Avinor Oslo lufthavn bekrefte at Asiana Airlines starter opp en sommerrute mellom Seoul og Norges hovedflyplass.

Asiana Airlines ankommer Avinor Oslo lufthavn til sommeren. (Foto: Asiana Airlines)

Sammenlignet med 2016 var det i Norge en vekst på 36,7 % hotellgjestedøgn fra Sør-Korea i 2017. Med det passerte tallet 120 000 overnattinger.

Som en følge av dette starter Star Alliance-partneren Asiana Airlines opp en sommercharterrute fra 10. juli med flygninger tirsdager og lørdager mellom Seoul og Oslo lufthavn. Ankomst fra Seoul vil være kl. 14.30 med retur kl. 16.15. Ruten opereres av en Airbus A330-300. Siste avgang blir 29. august.

- Turistveksten fra Sør-Korea er enorm og det er gledelig å se at Asiana Airlines har valgt å sette opp en rute for å møte denne veksten, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Jasper Spruit.

Korean Air øker

Videre vil Korean Air øke antallet charterflygninger mellom Seoul og Oslo lufthavn fra åtte i 2017 til 11 i 2018.

- Den økte kapasiteten vil bidra til viktig verdiskapning for reiselivsnæringen i Norge fra et kjøpesterkt marked i vekst. Vi ser frem til å ønske Asiana velkommen til Norges hovedflyplass og synes det er veldig positivt at Korean Air også øker sin frekvens i sommermånedene, avslutter Spruit.

Korean Air vil operere ruten mellom Seoul og Oslo lufthavn med en Airbus A330-200.

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass