Økt sommerkapasitet mellom Sør-Korea og Norge

Interessen for Norge som feriedestinasjon øker for sørkoreanske reisende. Nå kan Avinor Oslo lufthavn bekrefte at Asiana Airlines starter opp en sommerrute mellom Seoul og Norges hovedflyplass.

Asiana Airlines ankommer Avinor Oslo lufthavn til sommeren. (Foto: Asiana Airlines)

Sammenlignet med 2016 var det i Norge en vekst på 36,7 % hotellgjestedøgn fra Sør-Korea i 2017. Med det passerte tallet 120 000 overnattinger.

Som en følge av dette starter Star Alliance-partneren Asiana Airlines opp en sommercharterrute fra 10. juli med flygninger tirsdager og lørdager mellom Seoul og Oslo lufthavn. Ankomst fra Seoul vil være kl. 14.30 med retur kl. 16.15. Ruten opereres av en Airbus A330-300. Siste avgang blir 29. august.

- Turistveksten fra Sør-Korea er enorm og det er gledelig å se at Asiana Airlines har valgt å sette opp en rute for å møte denne veksten, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Jasper Spruit.

Korean Air øker

Videre vil Korean Air øke antallet charterflygninger mellom Seoul og Oslo lufthavn fra åtte i 2017 til 11 i 2018.

- Den økte kapasiteten vil bidra til viktig verdiskapning for reiselivsnæringen i Norge fra et kjøpesterkt marked i vekst. Vi ser frem til å ønske Asiana velkommen til Norges hovedflyplass og synes det er veldig positivt at Korean Air også øker sin frekvens i sommermånedene, avslutter Spruit.

Korean Air vil operere ruten mellom Seoul og Oslo lufthavn med en Airbus A330-200.