Huseierne

Økning i eiendomsskatten i Telemark

[Rettet] Kommunene i Telemark vil i 2019 kreve inn 397 millioner kroner i eiendomsskatt fra fylkets boligeiere. Det er nesten 55 millioner kroner mer enn i 2018.

Størst er økningen i Skien kommune hvor eiendomsskatten har økt med 46,9 % siden 2017.

Dette kommer frem gjennom kommunenes egne budsjetter for 2019 og i kommunenes egen rapportering for 2017. De faktiske tallene for 2018 blir ikke kjent før i juni.

Ikke fornøyd!
- Vi er ikke fornøyd med denne utviklingen, forteller generalsekretær Morten Andreas Meyer i Huseierne.

- Huseierne mener eiendomsskatten er usosial fordi den ikke tar hensyn til husholdningens inntekt, gjeld eller betalingsevne. Derfor innfrir ikke denne skatten prinsippet om "yt etter evne", sier Meyer.

- Velferdssamfunnet er et stort spleiselag. Skatt er viktig for å finansiere gode tjenester til alle. Men ikke all skatt er godt egnet for å fremme utjamning. Eiendomsskatten tar ikke hensyn til betalingsevne. Skatten beregnes uavhengig av inntekt, formue og gjelden på boligen. Dessverre øker denne lite rettferdige og sosiale skatten i raskt tempo og langt raskere enn lønnsvekst og annen prisstigning, sier han.

Flere årsaker til økningen
Økningen i eiendomsskatteinntekter har flere årsaker: Noen kommuner har endret satsene for eiendomsskatt eller for bunnfradrag for å få større inntekter.

Andre steder har det vært retaksering som har ført til at eiendomsskattegrunnlagene øker. Dermed øker også eiendomsskatten.

Her kan du se fullstendig kommuneoversikt for Telemark:

Kommune

VINJE

SUM

397 932 000*

* Huseierne hadde først fått rapportert all eiendomsskatt i Skien, så tallet var da oppgitt til 153 millioner. Rettet 21. mars til 120 millioner.

Alle endringer og summer er endret i henhold til denne endringen.

Priv til red: Skrivefeil i tall i ingressen er rettet opp kl 15.20. 20. mars.

Om Huseierne

Huseierne
Fred. Olsens gate 5

Huseierne er en uavhengig og medlemseiet forbrukerorganisasjon for alle boligeiere uavhengig av boform. Huseiernes 278.000 medlemmer bor i blokk, rekkehus og enebolig. Organisasjonen har 7.300 boligsameier og frittstående borettslag som medlemmer.

Huseierne ivaretar norske boligeieres lokale og rikspolitiske bolig- og eiendomsinteresser. Forbundet yter juridisk og byggteknisk rådgivning til medlemmene.

For mer informasjon: besøk vår nettside!

Følg pressemeldinger fra Huseierne

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Huseierne på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Huseierne