Økernhjemmet er Årets Ølhund

Økernhjemmet i Oslo er kåret til Årets Ølhund 2016 for å ha skapt trivsel, glede og livskvalitet for gamle mennesker i hovedstaden.

På alders- og sykehjemmet er de opptatt av at beboerne skal ha et liv som er mest mulig likt hverdagslivet de hadde før. Derfor har hjemmet de siste årene blitt innredet med bl.a. restaurant, butikk og en døgnåpen, transportabel bar. Her arrangeres det jevnlig barkvelder.

- Mange er vant til å ta en øl på puben eller til maten. Selvsagt skal de få lov til det, sier institusjonssjef Katrine Selnes. – På barkveldene er det veldig livlig stemning med masse prat og latter!

Etter at sykehjemmet ble oppgradert er medisinbruken redusert med 40 %.

- Nå er jeg stolt! Det er veldig hyggelig å få denne anerkjennelsen for å gi beboerne en god hverdag, sier Selnes.

Utmerkelsen Årets Ølhund ble først gang delt ut i 1973. Prisen går til "personer som på uegennyttig grunnlag har gjort norsk øl store tjenester". Tidligere prisvinnere teller bl.a. Rolv Wesenlund, Jahn Otto Johansen, Odd Børretzen, og Kristin Krohn Devold.  I fjor gikk prisen til venstre-leder Trine Skei grande.

Prisen til Økernhjemmet begrunnes slik av juryen:

"Ølhunden har ofte vært valgt blant innflytelsesrike personer i norsk kultur, samfunnsliv og politikk.

Denne gang går hederen til mennesker som ikke er så synlige i media, men like fullt har gjort en stor innsats både for ølets og sine medmenneskers sak.

Det er få ting vi i vår verden kan slå fast med sikkerhet, men en ting står fast: Hvis vi lever lenge blir vi gamle. Og det å være gammel er ikke alltid en festforestilling.

Årets Ølhund gir glede og verdighet for mennesker på livets oppløpsside. På et sykehjem i Oslo øst har de skapt et aktivt og trivelig miljø med restaurant, butikk, park, spa og kaniner – og midt i det hele ligger en bar med godt utvalg av norsk øl. Slik har de både bidratt til økt trivsel og kraftig nedgang i medisinbruken, og gitt anerkjennelse til at øl og pubkultur først og fremst handler om glede og livskvalitet.

De står også fram som forbilder for sykehjem over hele landet."

I tråd med tradisjonen hedres prisvinneren med en karikatur, ført i pennen av VG-tegner Roar Hagen.