Økende problem - Flere rotter og mus i hus

Med stadig mildere vintre, øker bestanden av rotter og mus. – Hvis vi får en like mild vinter som i fjor, vil vi sannsynligvis få en økt forekomst av skadedyr utover vinteren, sier Annika Persson, skadesjef i Codan Forsikring.

For det er ikke bare vi mennesker som trekker inn når det blir kaldere utover høsten. Også smågnagere som rotter og mus søker husly, varme og mat.

– Rekordvarm vinter, ga også rekordmange skadeutbetalinger som følge av skadedyr i boliger, sier Persson.

Månedstemperaturen for oktober lå én grad over normalen for hele landet, med varmerekorder i Troms og Finnmark, i følge Meteorologisk Institutt.

Kan forårsake store skader

­­­­ For alvorlige angrep, kan skadene fort koste flere hundre tusen kroner.

– Ikke bare er det ubehagelig med vondt lukt, lort og lyder i veggene. Dyrene kan forårsake store materielle ødeleggelser, sier Annika Persson.

Mus og rotter er ivrige gnagere. – Elektriske ledninger og vannledninger er spesielt utsatt. Ved skade på det elektriske kan det i verste fall oppstå brann, advarer Persson.

Ødelagte vannledninger til vaske- og oppvaskmaskin fører til lekkasjer og vannskader, som kan blir store og kostbare. Persson forteller at smådyrene også gnager seg gjennom treverk og isolasjon, som kan ødelegge viktige bygningskonstruksjoner og føre til fuktskader.

Mange er ikke forsikret

Bekjempelse av og skader etter skadedyr i boligen inngår ikke alltid i standard hus- og hytteforsikring.

– Mange er ikke klar over at de er underforsikret. Vi oppfordrer alle til å sette seg godt inn i hva bygningsforsikringen dekker, slik at de unngår ubehagelig dyre overraskelser, sier Svein Stormoen skadesjef i Norsk Hussopp Forsikring, som har spesialisert seg på forsikring av råteskader og bekjempelse av skadedyr.

Slik begrenser du skaden

– Hvis du opplever tegn som krafselyder, vond lukt, lort, gnagemerker eller reir, bør du snarlig sette ut feller og sjekke etter mulige adkomstmuligheter. Du kan også strø litt mel langs veggen for å se etter spor. Halen vil ofte markeres tydelig, sier Stormoen.

Å hindre adkomst er et svært viktig forebyggende tiltak: tette små hull/åpninger, montere netting på ventiler, montere musebånd osv., samt å fjerne søppel og tilgang til vann og mat.

Har du først fått dyrene inn, formerer de seg raskt og antall skadedyr øker. Mus kan få mange kull i året. Å handle fort er viktig for å begrense skaden. Hvis du oppdager rotter eller mus på dagtid er det et tydelig tegn på at det er mange.

Mange synes det er ubehagelig med rotter og mus i huset og det er vanskelig å vite hva man skal gjøre for å bli kvitt dem mest mulig effektivt. For mange er det et behov for å få inn skadedyrbekjempere, og det er da en ekstra trygghet å få hjelp og ekspertise gjennom en forsikring, sier Stormoen i Norsk Hussopp Forsikring.

Våre tips og råd – slik holder du rotter og mus borte:

• Tett igjen sprekker i grunnmur og vegger. Mus trenger ikke mer enn 6-7 mm åpning for å ta seg inn
  • Tett lufteluker og ventiler med finmasket metallnetting
  • Unngå klatremuligheter. Rotter og mus er gode klatrere, så unngå stiger og grener fra trær eller busker langs husveggene
  • Ikke oppbevar hundefôr, fuglefrø eller annen mat i garasje/utebod
  • Rengjør regelmessig. Matrester under kjøleskap og komfyr er koldtbord for smådyrene
  • Sørg for at toalettets vannlås er i orden. Rotter kan finne vei inn til boligen via kloakken
  • Kontroller loft og kjeller jevnlig

For informasjon om Codan Forsikrings boligforsikringer: https://www.codanforsikring.no/privat/forsikringer/husforsikring

For mer informasjon skadedyrene rotter og mus: https://hussoppen.no/skadevoldere/skadedyr/

Svein Stormoen, skadesjef i Norsk Hussopp Forsikring

Mobil: 951 60 721, E-post: svein.stormoen@hussoppen.no