ØKENDE GLOBAL STRØMSTYRING FRA SPANIA

Digitalt kontrollsenter i Pamplona styrer nå strømproduksjon i 18 land i sanntid.

ACCIONAs kontrollsenter for fornybar energi utvider styringen av strømproduksjon for flere produsenter. Senteret styrer nå elektronisk og digitalt en energistrøm med en samlet installert effekt på 12883 megawatt. Om lag 70 prosent av dette er fornybar produksjon fra ACCIONAs egen kraftproduksjon, og om lag 30 prosent for andre produsenter.

Kontrollsenteret CECOER ligger i Sarriguren i utkanten av den nord-spanske byen Pamplona. Senteret sanntidsstyrer strømproduksjon i 18 forskjellige land på fem kontinenter – Nord-Amerika, Sør-Amerika, Australia, Afrika og Europa.

Produksjonsenhetene utgjøres av 294 vindparker med til sammen 7892 vindturbiner, 80 vannkraftverk, 17 solenergianlegg med to ulike teknologier og 5 biomasseanlegg. Senteret styrer også 245 høyspente transformatorstasjoner.

Senteret, som har 70 ansatte, analyserer big data og anvender algoritmer, maskinlæring og kunstig intelligens. Styringen foregår i sanntid, og senteret sender årlig ut over ut over 3000 produksjonsprogrammer til produksjonsenhetene, basert på analyser av meteorologiske forhold, solutstråling og behov i nettet.

Ved senteret oppdages det årlig om lag en halv million avvik i de øyeblikk avvikene inntreffer. 60 prosent av avvikene løses elektronisk fra senteret i Pamplona, resten håndteres i samarbeid med de ansatte i hver enkelt produksjonsenhet.

ACCIONA er et spansk entreprenør- og energiselskap med 33 000 ansatte fordelt på virksomhet i mer enn 30 land. Selskapets infrastrukturdivisjon er totalleverandør av store, komplekse infrastrukturprosjekter innen transport (vei, bane, havner, broer, tuneller) vannforsyning og kraftproduksjon. ACCIONAs energidivisjonen planlegger, designer, bygger og driver ulike fornybarprosjekter, både egne og for tredjepart, og selger også fornybar kraft i markedet.

I Norge er ACCIONA tilstede gjennom sin infrastrukturdivisjon. Som en del av et Joint Venture med det italienske entreprenørselskapet Ghella ble ACCIONA i 2015 tildelt hoveddelen av tunnelarbeidet på Follobanen, det største samferdselsprosjektet i Norge.