Ocean Installer signerer Johan Castberg-kontrakt med Statoil

Statoil ASA og Ocean Installer har i dag signert en betydelig kontrakt for Marine Operations på Johan Castberg-prosjektet i Barentshavet.

Johan Castberg er blant de aller største subsea feltutbyggingene på norsk sokkel. Prosjektet omfatter Skrugard, Havis og Drivis, som ligger omtrent 240 kilometer fra Hammerfest og circa 100 kilometer nord for Snøhvit. Vanndybden er mellom 360 og 405 meter. Kontrakten er omfattende, og det blir første gang Ocean Installer utfører arbeid så langt nord.

– Vi er setter stor pris på å få være med Statoil når selskapet beveger seg lenger nord, og for tilliten det innebærer å gis ansvaret for de betydelige og varierte subsea-installasjonene som skal på plass. Vi bygger videre på den gode erfaringen og de tidligere jobbene vi har utført både effektivt og sikkert for Statoil over flere år, sier administrerende direktør i Ocean Installer Steinar Riise.

– Johan Castberg er ett av de mest betydningsfulle prosjektene på norsk sokkel de neste årene, og vi er veldig glade for å kunne ta del i det. Teamet vårt har jobbet tett med Statoil på FEED-studien for Castberg siden 2016, og det er svært tilfredsstillende å se at arbeidet i dag bærer frukter, fortsetter Riise.

Ocean Installer vil utføre arbeid knyttet til Johan Castberg fra kontrakt-signering i dag og frem til den flytende produksjonsenheten (FPSO) begynner å produsere i 2022. Offshore-arbeid vil utføres hver sesong fra 2019 til 2022.

Gjennom tildelingen vil Ocean Installer også tilegne seg betydelig og unik erfaring fra de nordligste oljeregionene, som er ventet å være viktige vekstområder i årene fremover.

Prosjektet blir ledet fra Ocean Installers hovedkontor i Stavanger.

Marte Johnsen, Statoil og Steinar Riise, Ocean Installer signerer kontrakten.

Ocean Installer er et undervannsselskap med hovedkvarter i Stavanger, Norge og kontorer i Aberdeen, Houston Mexico City, Perth og Dubai. Ocean Installer besitter omfattende EPCI-ekspertise innen SURF (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines)-segmentet og utvider stadig virkefeltet og organisasjonen, både i og utover Nordsjøbassenget.