OBOS-prisene fortsetter opp

For tredje måned på rad stiger prisene for brukte OBOS-boliger. I Oslo-området gikk prisene opp 0,3 prosent i juli.

Kværnerbyen  i  Oslo. Foto:  Nadia  Frantsen
Kværnerbyen i Oslo. Foto: Nadia Frantsen

Etter en rolig høst i boligmarkedet i fjor med noe prisnedgang, har prisene på OBOS-boliger fortsatt oppover i 2019. Tallene for juli viser en prisøkning på 0,3 prosent fra forrige måned i hovedstadsområdet.  På landsbasis har prisene gått opp med 1,0 prosent.

Det betyr at prisene har steget med 6,6 prosent så langt i år i Oslo-området. For landet sett under et er økningen 5,1 prosent.

Stor aktivitet i sommer

Det er uvanlig at boligprisene går opp i de vanligvis så stille sommermånedene. I snitt har prisene i Oslo falt med 0,1 prosent i juli i perioden 2004-2018.

− Prisutviklingen i juni og juli har vært sterkere enn vanlig i Oslo. Samtidig vet vi at prisene svinger mer på sommeren fordi det vanligvis blir lagt ut forholdsvis få leiligheter for salg sammenlignet med andre måneder. Det spesielle i sommer er at det er omsatt 18 prosent flere boliger i juli sammenlignet med juli i fjor. Det viser at det er stor etterspørsel og høy aktivitet i boligmarkedet. Vi tror dette er noe som vil fortsette utover året. Lønnsvekst og høy sysselsetting vil bety mer for boligprisene enn eventuelle nye renteøkninger, sier sjeføkonom Sissel Monsvold i OBOS.

I juli var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger 63 605 kroner i Oslo-området og 55 508 kroner i hele landet.

Kværnerbyen  i  Oslo. Foto:  Nadia  Frantsen
Kværnerbyen i Oslo. Foto: Nadia Frantsen

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 450 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.