Nytt magasin av og for ungdom

Nå kommer VIBRO Magasin, av og for ungdom! Magasinet er gratis og blir å finne i utvalgte Narvesen-butikker i Oslo, Bergen og Trondheim - og på vibro.no. Torsdag 22.september blir det lansering, konsert og feiring på Parkteatret i Oslo fra kl. 17.00 i forbindelse med VIBROdebatt om utenforskap.
STOLT REDAKSJON: Camilla Shoaei, Thea Bårdsdatter Foslie og Yvan Bayisabe med første utgave av VIBRO Magasin. Foto: VIBRO

Ungdom og utenforskap

Første utgave av VIBRO Magasin har utenforskap som gjennomgangstema.

- Utenforskap kan oppleves nesten over alt, men kanskje særlig på sosiale medier. Vi ønsker å skape åpenhet rundt temaet for å bidra til at færre føler seg utenfor, forteller daglig leder Matias I. Alegria i ungdomsorganisasjonen VIBRO. Organisasjonen jobber for å fremme flerkulturelle forbilder, bekjempe utenforskap og gi unge prosjekterfaring.

I bladhyllene på Narvesen

Magasinet blir å finne i bladhyllene i utvalgte Narvesen-butikker fra og med torsdag 22.september.

- Det er utrolig gøy å få være med på lanseringen av et splitter nytt, norsk magasin, spesielt når det er laget av ungdommer som har så sterke og gode indre verdier. VIBRO Magasin er et nyskapende og viktig innslag i våre bladhyller, og vi er kjempestolte over å distribuere det i Narvesen, sier Ida Håvik, sjef for kommunikasjon og samfunnsansvar i Reitan Convenience, som eier Narvesen i Norge.

En levende debattside for ungdom

Ungdommene har jobbet et helt år for å lage det første nummeret av magasinet, og håper nettversjonen på vibro.no blir en plattform der unge kan nå ut med egne meninger om aktuelle temaer.

- Det er fantastisk at Narvesen har sagt ja til å distribuere magasinet. På nettet skal VIBRO Magasin være unges talerør, sier Alegria.

- Vi har fulgt arbeidet med magasinet helt fra starten, og er imponert over hva ungdommene har fått til. Vi tror at VIBRO Magasin vil treffe godt hos unge lesere, sier daglig leder i Kronprinsparets Fond, Irene L. Lystrup.

For mer informasjon, kontakt gjerne daglig leder i Kronprinsparets Fond Irene L. Lystrup, irene@kppfond.no , tlf. 412 87 656.

Kronprinsparets Fond er et annerledes Fond som skal bidra til at ungdom i Norge har et godt liv , at det blir færre som faller «utenfor», at ungdom tar i bruk egne ressurser - og at deres drømmer går i oppfyllelse. Dette gjør vi gjennom tett samarbeid med sosiale entreprenører: Trivselsleder (aktivitet og inkludering), Lærervikaren (undervisningsopplegg for vikartimer), UngInvest AIB (gjennomføring av vgs) og VIBRO (samfunnsengasjert ungdom som jobber for og med ungdom). Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

En analyse av samfunnsnytten for ungdomsprosjektene i Kronprinsparets Fond viser en besparelse for samfunnet på 2,7 milliarder kroner (DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, april 2014).

Kronprinsparets Fond arbeider for å styrke ungdom. Det gjør vi gjennom å støtte læringstilbudet UngInvest AIB, aktivitetstilbudet Dale Oen Experience og IT-opplæringen GET Academy. Vi driver ungdomsprogrammet Flyt. Våre partnere er DNB, Egmont Fonden, Norsk Tipping, North Star, Schage Eiendom, Selvaag, Sparebankstiftelsen DNB og Wilstar. Probonopartnere er Apeland, Attensi, McKinsey & Company, TRY, VNTX og Wiersholm.