Nytt K.G. Jebsen-senter for hjerteforskning ved Universitetet i Oslo

En viktig årsak til hjertesvikt er redusert fylling av hjertet i hvilefasen, en tilstand det i dag ikke finnes noen effektiv medisinsk behandling av. Det nye K.G. Jebsen-senteret for hjerteforskning vil identifisere sykdomsmekanismer bak tilstanden for å kunne diagnostisere tidligere og gi bedre behandling.
Professor Ivar Sjaastad. Foto: Kristoffer Eide, OUS

I vestlige land er hjertesvikt en betydelig dødsårsak, og den vanligste årsaken til sykehusinnleggelse for pasienter over 65 år i hele Europa. Hjertesvikt er en tilstand som kjennetegnes av at hjertet ikke klarer å forsyne kroppen med tilstrekkelig mengde friskt blod.

Tradisjonelt sett er hjertesvikt forbundet med en reduksjon i hjertets pumpefunksjon. En annen fremtredende årsak til hjertesvikt er identifisert, nemlig redusert fylling av hjertet i hvilefasen. Denne tilstanden kalles diastolisk dysfunksjon og er årsaken til 50% av alle dødsfall med hjertesvikt. Dette kan typisk oppstå hos pasienter med klaffesykdom, høyt blodtrykk eller diabetes.

Det finnes foreløpig ikke noen effektiv medisinsk behandling av diastolisk dysfunksjon. Dette antyder at viktige sykdomsmekanismer som ligger til grunn for tilstanden fortsatt er ukjent, og det er et stort behov for målrettet forskning på denne typen av hjertesvikt.

- Mangelen på kunnskap om sykdomsmekanismene bak diastolisk dysfunksjon, samt vanskeligheter med diagnostisering og behandling, er bakgrunnen for vårt initiativ til dette senteret. Vi ønsker å bruke denne kunnskapen til å utvikle nye terapeutiske strategier for denne altfor vanlige og dødelige tilstanden, sier professor og senterleder Ivar Sjaastad.

I skarp konkurranse med andre fremragende forskningsmiljøer har det nye K.G. Jebsen-senteret for hjerteforskning fått finansiering for en 4-årsperiode. Senteret vil inneha komplementær kompetanse som spenner fra grunnforskere til kliniske forskere. Det nye senteret består av totalt seks forskningsgrupper fra UiO, hvorav fem er fra Hjerte-, lunge- og karklinikken (Sjaastad, Christensen, Edvardsen, Gullestad og Louch) og en fra Kreftklinikken (Raiborg).

- Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen ønsker å bidra til et skikkelig forskningsløft og ikke minst til at fremragende medisinsk forskning raskere kan komme pasientene til gode, sier daglig leder Sveinung Hole i en uttalelse.

Til nå har stiftelsen bevilget til sammen 348 millioner kroner til 18 K.G. Jebsen-sentre innen medisin. K.G. Jebsen-sentrene utgjør noen av de sterkeste medisinske forskningsmiljøene i Norge.

Kontakter

• Ivar Sjaastad, professor og ny senterleder, 907 92 893, ivar.sjaastad@medisin.uio.no
• Emil Knut S. Espe, koordinator for senteret, 97617447, e.k.s.espe@medisin.uio.no
• Sveinung Hole, daglig leder i Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen, 47900111, sh@stiftkgj.no
• Thomas Olafsen, pressekontakt Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo, 92223121 pressekontakt@medisin.uio.no

Professor Ivar Sjaastad. Foto: Kristoffer Eide, OUS

22 84 53 00http://www.med.uio.no

Det medisinske fakultet ble grunnlagt i 1814. Vi er landets eldste medisinske fakultet. Fakultetets undervisning og forskning spenner fra basale biomedisinske fag via kliniske fag til helsefag med en tydelig internasjonal profil. Fakultetet har høy aktivitet innen formidlingsvirksomhet og innovasjon.

Les mer om fakultetet

Følg pressemeldinger fra UiO - Det medisinske fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det medisinske fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det medisinske fakultet