Nytt investorprogram gir millioninvestering til kreativ næring

Fredag 25. august lanserer kulturminister Linda Hofstad Helleland og Innovasjon Norge det første investorprogrammet for kreativ næring.

Foto: Charlotte Wiig/Innovasjon Norge

I følge Næringspolitisk råd er tilgang til investeringskapital- og kompetanse en av de største utfordringene for videre vekst i den kulturelle og kreative næringen.

-Etterspørselen etter kunst og kulturprodukter og -tjenester øker, og stadig flere vil satse på et kreativt yrke. Det gir mulighet for flere arbeidsplasser og økt verdiskapning i Norge. Dette programmet kobler investorer som vil lære om og investere i kreativ næring med de gründerne som vil skape noe nytt og har vekstambisjoner, sier Hofstad Helleland.

Opplæring for investorer og gründere

Kreativ næring omfatter selskaper innen arkitektur, dataspill, design & mote, film, litteratur, musikk, reklame, trykte medier, TV & radio og kunst.  Investorprogrammet, som arrangeres i samarbeid med Angel Challenge, består av åtte ulike samlinger over to måneder, og er et opplæringsprogram for både investorer og bedrifter.

-Programmet bidrar til å løfte hele bransjen. Gründerbedriftene får vise seg frem og lære hvordan man kan hente kapital og samarbeide med investorer, samtidig som investorene får økt kunnskap om det potensialet kreativ næring kan utløse, sier Margit Klingen Daams, ansvarlig for kreativ næring i Innovasjon Norge.

Investorene skal lære hvordan man undersøker og plukker ut bedrifter, utfører selskapsgjennomgang, og fullfører en investering. Når programmet avsluttes skal investorene ha investert NOK 50 000 hver i vinnerbedriften, og ha kunnskapen og nettverket som kreves for å bygge opp en investeringsportefølje.

Flere bedrifter blir investeringsklare

20 bedrifter fra hele landet deltar. Selv om det kun er én vinnerbedrift som får millioninvesteringen blir ofte flere bedrifter investert i som et resultat av programmet.

Lanseringen av investorprogrammet skjer på åpen dag for kreativ næring på fredag 25. august. Etter lanseringen vil det være mulig for bedriftene å delta på presentasjoner av Innovasjon Norges ulike virkemidler og tjenester, og booke tid for personlig veiledning.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland og administrerende direktør i Innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth deltar.

Pressen er velkommen, ta kontakt for påmelding.

Når: Fredag 25. august klokken 08:00. Programmet begynner klokken 08:30.

Hvor: Innovasjon Norge, Akersgaten 13.

Les mer om arrangementet her

Foto: Charlotte Wiig/Innovasjon Norge
Foto: Thinkstock

Raufoss-miljøet og Digital Norway skal skape omstilling utenfor næringsklyngene1.11.2017 09:30Pressemelding

Innovasjon Norge har utnevnt to nye grupperinger som skal løfte kunnskapsnivået og bidra til at små og mellomstore bedrifter over hele landet utnytter nye forretningsmuligheter i den digitale transformasjonen. – Nå får klyngene sjansen til å gi noe tilbake, sier divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Mona Skaret. – Gjennom å dele kompetanse, metoder og verktøy bidrar de til at bedrifter utenfor klyngene får nytte av det de har lært og utviklet.