Nye muligheter for kjærlighetsbrevet?

7.6.2017 15:02 | Posten Norge

Selv i en digital tid trenger mennesker å sende fysiske ting til hverandre. Nå inviterer Posten Norge 10.000 husstander til å teste ut nye tjenester for fremtidens postkasse.

Dersom du for eksempel har glemt å levere ei bok, skal selge hjemmestrikkede sokker, sende et kjærlighetsbrev eller noe annet under to kilo, ønsker Posten å teste ut digital porto og muligheten til å sende noe fra din egen postkasse.

Send via postkassen

– I Norge er det 2,4 millioner postkasser, og de er perfekt for å levere brev og små pakker. Nå vurderer vi å lage en enkel løsning som gjør at postbudene også kan ta med seg det du ønsker å sende. Vi tror mange vil synes det er en praktisk å kunne ordne forsendelsen hjemmefra, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Posten har sendt invitasjon til 10.000 utvalgte husstander, som får en gratis test av tjenesten. Når testpersonene bestiller henting på nett innen midnatt, får de samtidig en tallkode som er digital porto. Denne skriver de på brevet eller pakken, som de deretter legger i sin egen postkasse før klokka 07.00. Postbudet henter forsendelsen og sørger for at den kommer frem til mottaker.

Enklere hverdag

– Nordmenn er blant de mest digitale i verden, og har lett for å ta i bruk nye løsninger. Selvbetjeningsløsningen vi jobber med kombinerer ny teknologi med helt vanlige postkasser, og vi håper mange vil oppleve det som en forenkling av hverdagen, sier Eckhoff.

Testperioden varer ut juni, og avhengig av testen er planen til Posten Norge å gjøre den nye tjenesten tilgjengelig mot slutten av året.

• Sendingen må være under to kilo og passe i postkassen

• Påføres digital porto, en unik tallkode som fungerer som betaling

• Postbudet får melding om sendingen og henter pakken/brevet på sin vanlige rute

• 10.000 husstander deltar i gratis prøveperiode ut juni, med følgende postnumre