Danske Bank

Nye kunder sikrer god vekst og sterk bunnlinje

Del
Danske Bank i Norge vokser i både privat- og bedriftsmarkedet, og resultatet for første kvartal ender på 786 millioner.

Resultatet er en økning på 121 prosent fra samme periode i fjor og viser at flere nordmenn velger Danske Bank som sin hovedbank. Dette gjør at banken øker inntektene med åtte prosent sammenlignet med første kvartal i 2016. Mesteparten av veksten skyldes økte renteinntekter på grunn av større utlån- og innskuddsvolum, samt noe sterkere marginer.

En sterk driver til resultatet er i tillegg tapsavsetningene som følge av styrket norsk økonomi, i hovedsak knyttet til olje og offshore-industrien, er ned 75 prosent fra 559 millioner i første kvartal 2016 til 141 millioner i årets første kvartal.

- Det er gledelig at vi legger bak oss et kvartal med et godt resultat og solid underliggende drift. Reduksjonen i tapsavsetninger gir positive signaler, ikke bare for banken, men også for næringen og norsk økonomi i sin helhet. Samtidig så er vi forberedt på ytterligere rekonstruksjoner i norske olje og offshore-sektor i løpet av året og vi har løpende konstruktive prosesser med kundene innenfor disse næringene, sier landssjef Trond F. Mellingsæter.

Låner ut mer til flere gode kunder

Danske Bank sin langsiktige strategi om å ta en større posisjon i markedet står seg godt for årets tre første måneder. Banken har en isolert utlånsvekst på tre prosent siden årsskiftet, og vokser i både privat- og bedriftsmarkedet.

- Bedriftsmarkedet har hatt en sterk start på 2017, med svært god utvikling både finansielt og på kundetilfredshet. Kombinasjonen av nye kunder og større aktivitet hos eksisterende kunder har gitt en vekst i utlånsvolumet og økte markedsandeler, sier Mellingsæter.

Til tross for at strengere krav rundt boliglånsforskriften ble gjeldende fra årsskiftet, og at banken dermed må gi avslag til flere lånesøknader enn tidligere, økte utlånsvolumet i første kvartal.

- Vi er stolte av at stadig flere nordmenn velger oss, og vi jobber knallhardt for å tilby den fremste rådgivningen og de beste produktene i markedet. Til tross for krevende konkurransesituasjon, bidrar vi til å oppfylle flere boligdrømmer. Det skal vi fortsette å jobbe for, fortsetter Mellingsæter.

Fokus på bedre kundeløsninger

Danske Bank gjør stadig grep for å tilpasse seg kundenes forventninger og atferd, og lanserer i mai en ny nettportal hvor rådgivning tilpasset kundens livsfase og behov står i fokus. Kunder av banken har siden starten av april kunne testet og gitt tilbakemeldinger på den nye portalen.

- Å hjelpe kundene våre til å nå sine mål er det viktigste vi gjør. Dette krever at vi er på tå hev og leverer produkter og tjenester som bidrar til at kundene lykkes. Vi tar stadig grep for å tilby mer helhetlige rådgivning, og ser frem til å kunne tilby en splitter ny og funksjonell portal, fylt med nyttig innhold, avslutter Mellingsæter.

Kontakter

Tina Berggård
Pressesjef
+47 472 58 919
tina.berggard@danskebank.no

Dokumenter

Om Danske Bank

Danske Bank
Danske Bank
Postboks 4700
7466 Trondheim

08540http://www.danskebank.no

Historien om Danske Banks virksomhet i Norge går tilbake til etableringen av Privatbanken i 1859.

I dag er banken landets tredje største.

Våre 940 ansatte betjener kunder i personmarkedet og bedriftsmarkedet i tillegg til store institusjonelle kunder fra 28 lokale bankkontor og 4 regionale finanssentre. Norge er et av Danske Banks kjernemarkeder.

Danske Bank er en nordisk universalbank med sterke regionale røtter og tette forbindelser til resten av verden.

Vi betjener mer enn 3,4 mill. privatkunder, bedriftskunder og institusjonelle kunder og tilbyr – ut over bankaktiviteter – livsforsikrings- og pensjonsprodukter, realkreditt, kapitalforvaltning, eiendomsmeglerservice og leasing. Vi er drevet av ønsket om å gjøre viktige finansielle beslutninger og dagligbank enkelt, og vår målsetning er å alltid skape langsiktig verdi for våre kunder, investorer og de samfunn vi er en del av.

Danske Bank har hovedkontor i København og er notert på Nasdaq Copenhagen

Følg pressemeldinger fra Danske Bank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Danske Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Danske Bank

Konkurransetilsynet forlenger beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks personkundevirksomhet7.11.2023 08:03:28 CET | Pressemelding

I dag, tirsdag 7. november 2023, har Konkurransetilsynet besluttet å forlenge beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks norske personkundevirksomhet, inkludert 15 Danske Invest Horisont-fond. I en pressemelding som ble offentliggjort 7. juni 2023, annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og i en pressemelding publisert 19. juli 2023 annonserte banken at Nordea ville være kjøper av personkundevirksomheten i Norge. Det er Danske Banks vurdering at transaksjonen ikke gir opphav til konkurranseutfordringer, og Danske Bank forplikter seg til å gjøre overgangen så smidig som mulig for både kunder og ansatte. Avhengig av godkjenning, forventes transaksjonen fortsatt å være fullført innen utgangen av 2024.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye